Omaliikunta kevät 2020

Jokainen tarvitsee lihaskuntoa Lihaskuntoa tulisi terveyssuositusten mukaan harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa. Siihen on monta hyvää syytä. Kuntosaliohjaaja päivystää: Tutustu kuntosaliin -kurssi TÖÖLÖ: ma klo 12.30–13.30 (20.1.–10.2., 24.2.–16.3.) ti klo 15 .00–16.00 (21.1.–11.2. ). Hinta: 55 € (4 krt) VUOSAARI: ti klo 18.30–19.30 (14.1.–4.2., 3.3.–24.3.) Hinta: 55 € (4 krt) Tutustu kurssiesittelyyn sivulla 13. Pieniä vinkkejä harjoitteluun tarjolla! Urheiluhallit brändinä Urheiluhallit-konsernin toiminta onmuodostunut UH & FIX -ketjusta, joka koostuu kahdeksasta hallista ympäri Helsin- kiä. UH:n päälajeina ovat olleet uinti ja palloilu, ja vastaavasti FIX:in lajeina kuntosali ja ryhmäliikunta. FIX Liikuntakeskus perustettiin vuonna 1997 monipuolis- tamaan aiempaa palvelutarjontaa ja se on reilun 20 vuoden aikana löytänyt paljon vakioasiakkaita. Olemme silti välillä törmänneet siihen, että FIX:iä on luultu vuokralla olevaksi yksityiseksi yritykseksi. FIX:in palvelut ovat kuitenkin aina olleet osa Urheiluhallien toimintaa: näin pystymme tarjoa- maan palveluja kustannustehokkaasti ja hyvällä hinta-laa- tusuhteella. Viime vuonna Urheiluhallien 60-vuotisjuhlavuoden kun- niaksi päätimme, että jatkossa meidät tunnetaan yhdellä nimellä. Vaikka taustalla on kolme yritystä (Urheiluhallit Oy, Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy ja Vuosaaren Urheilutalo Oy), niin yhteinen brändinimemme on lyhyesti ja ytimek- käästi Urheiluhallit . Urheilusukka-look Sininen ja punainen raita ovat toimineet UH- ja FIX-logojen tunnuksena jo vuodesta 2008. Moni ei ehkä muista tai edes tiedä, että raitojen idea lähti urheilusukista. Mikä olisikaan osuvampi tapa kuvata Urheiluhallien rentoa meininkiä kuin klassinen valkoinen urheilusukka punaisella ja sinisellä rai- dalla? Raidat jatkavat edelleen meidän ilmeessämme, nyt yhdistettyinä Urheiluhallien logoon. Virkistävän mukava lähihalli Vuoden lopussa toteutimme jälleen asiakastyytyväisyysky- selyn. Asiakkaamme ovat pääsääntöisesti todella tyytyväisiä palveluihimme. Syitä valita Urheiluhallit on monia: Yli 80 % asiakkaistamme valitsee meidät omaksi liikuntapaikakseen, koska sijainti on hyvä. Toisena kriteerinä on sopiva palvelu- tarjonta, kolmantena ystävällinen palvelu, neljäntenä hyvä hinta-laatusuhde ja viidentenä matalan kynnyksen paikka. Nämä ovat juuri niitä asioita, joita haluamme korostaa toi- minnassamme. Tervetuloa liikkumaan Vuoden alku sytyttää monelle kuntoilukipinän. Jos etsit ren- toa liikuntapaikkaa, jonne on hyvä ja helppo tulla, niin tule rohkeasti tutustumaan. Otamme sinut ilolla vastaan! Eija Holmala toimialajohtaja, liikuntapalvelut ja markkinointi urheiluhallit.fi/ yritys KALLIO: ti 14.1., 21.1. ja 28.1. klo 9.00–11.00 ke 15.1., 22.1. ja 29.1. klo 16.30–18.30 KONTULA: ke 29.1. klo 14.00–15.00 to 27.2. klo 14.30–15.30 pe 24.1. klo 11.00–12.00 MALMI: ma 13.1. klo 16.00–17.00 ti 18.2. klo 11.30–12.30, 21.1. ja 11.2. klo 16.00–17.00 ke 15.1. klo 16.30–17.15, 22.1. ja 12.2. klo 11.00–12.00 MÄKELÄNRINNE: to 16.1. ja 6.2. klo 17.30–19.00 pe 31.1. klo 17.30–19.00. PASILA: ma 27.1. ja 10.2. klo 10.00–11.00 ti 21.1. klo 17.00–18.00, 25.2. klo 17.30–18.30 ke 15.1. klo 16.00–17.00, 5.2. klo 17.00–18.00 ja 18.2. klo 17.30–18.30 pe 17.1. ja 28.2. klo 10.00–11.00 SILTAMÄKI: to 9.1. ja 16.1 klo 10.00–11.00 TÖÖLÖ: ma 13.1. ja 20.1. klo 18.00–19.30 ti 14.1. ja 21.1. klo 9.30–10.30, 21.1. ja 28.1. klo 16.00–17.30 ke 22.1. klo 9.30–10.30 to 16.1. klo 13.00–14.00 VUOSAARI: ma 6.1 klo 13.00–14.00 13.1. klo 9.00–10.00, 14.00–15.00 ja 17.00–19.00 20.1. klo 12.00–13.00, 14.00–15.00 ja 17.00–19.00 3.2. klo 14.00–15.00 ja 17.00–19.00 17.2. klo 14.00–15.00 ja 17.00–19.00 ti 7.1 klo 18.00–19.00 ja 11.2. klo 19.00–20.00 ke 15.1. klo 9.00–11.00 ja 13.00–15.00 5.2. klo 9.00–11.00 ja 13.00–15.00 19.2. klo 9.00–11.00 ja 13.00–15.00 to 2.1. klo 12.00–13.00 ja 23.1 klo 14.00–15.00 su 5.1. klo 13.00–14.00 ja 2.2 klo 11.00–12.00 Kuntosaliohjelma 20 € kuntosalin sarja- tai kausikortin ostaneille. Suuri osa suomalaisista harrastaa kävelyä tai muuta aerobista liikuntaa, mikä on hyvä asia sekä mielen että kunnon kan- nalta. Käveleminen yksin ei kuitenkaan riitä taistelussa lihas- voiman katoamista vastaan. ”Lihasvoima vähenee iänmyötä, joten lihaskuntoharjoitte- lusta tulee entistä tärkeämpää. Hyvä lihaskunto ylläpitää toi- mintakykyä ja on erinomainen vanhuuden vaivojen ehkäisijä”, sanoo Urheiluhallit Töölön liikuntavastaava Katja Kärki . Ensimmäisenä lihasvoiman heikkenemisen huomaa yleensä rappusissa. ”Jalkojen ja keskivartalon lihasten treenaaminen on erityi- sen tärkeää. Lihaskuntoharjoittelun aloittaminen ei ole iäk- käänäkään liian myöhäistä”, Kärki muistuttaa. Kyky lisätä lihasmassaa ja -voimaa säilyy koko eliniän, ja säännöllinen voimaharjoittelu lisää myös iäkkäiden lihas- voimaa. Rasituksesta palautuminen kuitenkin hidastuu iän myötä, joten palautumiselle kannattaa varata tarpeeksi aikaa. Voimaharjoittelun pitää tuntua Lihaskuntoa voi treenata eri tavoin. Treenin valintaan vai- kuttaa tavoite. ”Lyhyemmillä sarjoilla ja suuremmilla vastuksilla paranne- taan perusvoimaa. Pidemmillä sarjoilla ja kevyemmillä vas- tuksilla vaikutetaan lihaksen kestävyyteen”, sanoo Urheilu- hallit Kallion liikuntavastaava Susanna Haukkala . Kuntosaliharjoittelun etuna ovat ohjatut liikeradat lait- teissa, jolloin liiketekniikka löytyy helpommin. Laitteissa voi säädellä vastusta nousujohteisesti kehityk- sen mukaan. Vapaapainoharjoittelu taas kehittää voiman lisäksi monipuolisesti koordinaatiota, liikehallintaa ja varta- lonhallintaa. ”Liikkeiden kirjo on rajaton, joten treeniä voi muunnella motivaation ylläpitämiseksi”, Haukkala toteaa. Painoja kannattaa käyttää rohkeasti – myös naisten – sillä viimeisten toistojen pitää tuntua tiukoilta. Liian pienillä pai- noilla rasitus jää riittämättömäksi. Lihas ei kehity, koska sen ei tarvitse kehittyä. Moni treenaa samoin liikkein ja painoin vuodesta toiseen, vaikka lihakselle olisi tärkeää antaa erilaisia ärsykkeitä. Kun- tosaliohjelmaa kannattaa muuttaa noin kolmen kuukauden välein. Löydä oma tapasi Urheiluhalleilla on monipuoliset mahdollisuudet voimahar- joitteluun. Jokaisesta keskuksesta löytyy kuntosali, ja alkuun pääsee esimerkiksi Tutustu kuntosaliin -kurssilla. ”Myös kuntosaliryhmät ovat hyvä vaihtoehto. Ryhmissä lämmitellään ohjatusti, treenataan kuntosalilla ohjaajan seu- rassa ja venytellään lopuksi yhdessä”, Haukkala vinkkaa. Jos haluaa henkilökohtaisen kuntosaliohjelman, kannat- taa varata aika liikunnanohjaajalta. Hän laatii ohjelman asi- akkaan tavoitteiden ja toiveiden mukaisesti ja ottaa huo- mioon mahdolliset rajoitteet. Ohjauksessa harjoitellaan liik- keitä ja laitteiden käyttöä ja asiakas saa kirjallisen ohjelman harjoittelunsa tueksi. ”Jos yksin treenaaminen ei innosta useamman kokeiluker- ran jälkeen, voi sopia kuntosalille treenitreffit kaverin kanssa tai tulla treenaamaan lihaskuntopainotteisille ryhmäliikun- tatunneille”, Kärki kannustaa. Pirkko Tuominen Kari Kuukka

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=