Merituulilainen 1989

Nykyiset katsastusohjeet: - Olemassaolevat katsastusohjeet ja niihin liittyvät kaavakkeet ovat rinnan käytettävissä uusien kanssa. - Katsastuksessa vaadittavaksi ohjekirjaksi kelpaa edelleen vuoden 1985 laitos (moottoriveneet) ja vuonna 1985 sovitut vaatimusten ylimenokaudet ovat edelleen voimassa. Katsastusuudistus ei moottoriveneiden osalta tuo veneenomistajalle uusia kustannuspaineita. Viimevuosien katsastukset seurassamme: Vuosittain yhä useammat ja useammat seuramme jäsenet ovat katsastuttaneet veneensä. Vuonna -87 oli seurassamme 66 katsastettua venettä. Vuonna -88 katsastettiin seurassamme veneitä 81, josta määrästä suoritettiin ensimmäinen katsastus 27 veneessä, joten tässä mielessä lisäys oli suuri, mutta samanaikaisesti jätettiin syystä tai toisesta 12 edellisvuonna katsastettua venettä nyt katsastamatta. Syitä em. menettelyyn saattaa ollamonia mm. veneen myynti tai vaihto. Ehkäpä veneen on katsastanut seuran ulkopuolinen katsastaja, mutta tieto katsastuksesta seuramme sihteerille on jäänyt tekemättä. Toivottavasti ei kuitenkaan 50,- katsastusmaksu. Varmasti myös osa em. veneistä on vakuutettu ja veneenomistajat ovat "nauttineet" katsastusalennuksesta, sillä tuskinpa he ovat muistaneet ilmoittaa vakuutusasiamiehelleen ettei vene olekaan tänä vuonna katsastettu. Veneenomistajan kannalta kaikki näyttää olevan hyvin ellei tapahdu haaveria vesillä tai onnettomuutta maissa. Mutta jos... Siitä saattaakin alkaa sarja vaikeuksia, jotka olisivat olleet vältettävissä jos vene olisi ollut katsastettu kuten edellisvuonnakin. Vastaisuudessa saattaa olla niin, että vakuutusyhtiöt tulevat pyytämään seuralta tai veneenomistajalta todistuksen siitä, että vene on katsastettu. Toivottavasti näin ei käy. Sehän lisää vain työtä ja byrokratiaa. Ottaen huomioon, että katsastetusta veneestä saa 20% alennusta vakuutusmaksusta, kannattaa jo sen vuoksi katsastuttaa veneensä. Katsastettaessa vene tulee tarkastettua ulkopuolisen henkilön eli koulutetun katsastusmiehen toimesta. Katsastetussa veneessä on tällöin se varustus ja laitteisto mitä ko. katsastusluokka edellyttää eli ennen muuta turvallisuusnäkökohdat on pyritty ottamaan huomioon. Jos kaikesta huolimatta haaveri sattuu, on tällaisella veneellä ainakin teoriassa paremmat mahdollisuudet selviytyä siitä kuin samanlaisella heikommin varustetulla veneellä. Veneonnettomuuksia tutkittaessa on todettu, että vakavia veneonnettomuuksia sattuu katsastetuille veneille todella harvoin. Kun veneilykausi -89 alkaa, on seuramme venekanta jo yli 150 venettä. Toivoa sopii, että jokainen seuramme vene saadaan katsastettua. Tämä on tavoite, johon emme ilmeisesti koskaan pääse, sillä veneitä myydään ja ostetaan ja tällöin osa veneistä jää aina katsastamatta. Kuuluessamme veneilyseuraan ja siten ns. järjestäytyneen veneilyn piiriin, sen myötä saamme tiettyjä oikeuksia ja etuisuuksia, mutta myös velvollisuuksia. Oikeutemme me muistamme ja yleensä pidämme niistä tiukasti kiinni, mikä onkin aivan oikein. Toivottavasti velvollisuutemmekin on yhtä kirkkaana mielessä, liittyköön se sitten hyvään merimiestapaan, luonnonsuojeluun tai seuramme sääntöjen noudattamiseen. Nuori seuramme on jatkuvan kehityksen ja laajenevan toiminnan vuoksi hyvin suosittu. Seuran koko on kasvanut viime aikoina huimasti, ehkäpä pian liikaakin, sillä vapaaehtoisvoimin asioiden hoito alkaa olla jo rasite. Tällä tarkoitetaan lähinnä sihteeriä. Näinhän ei tietysti saisi olla. Katsastusmiehiä seurassamme on runsaasti ja kaikki halukkaat saavat veneensä katsastettua kunhan vain hyvissä ajoin etukäteen sopivat katsastusajan. Muistakaa, seuramme katsastusmiehet eivät saa työstään korvausta (palkkaa) vaan hommat hoidetaan vapaaehtoisuuteen perustuen. Heilläkin on se ns. leipätyö ja sehän tunnetusti haittaa harrastuksia. Otetaan tavoitteeksi: Vene katsastukseen ja sen merkiksi seuramme hieno lippu liehumaan veneeseen. Pidetään veneilykauden avajaisia, joskus toukokuussa, samalla ensimmäisenä katsastusrynnäkkönä. Tavataanko L..ånggrundetissa! Y.I. Seuramme katsastusmiehet: - Heikki Armio - Henrik Holmedahl - Risto Hultama - Pekka Huusko - Yrjö Iivonen - Matti Lehtinen - Sakari Mikkola - Mauri Nääppä - Raimo Rike purjevene purjevene m-vene m-vene purjevene m-vene purjevene purjevene m-vene m-vene purjevene m-vene

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=