------ ----------------, KUSTANNUSTUOTE OY Satakunnantie 105, 20340 Turlw, puh. 921-395 999 - Suuriin hakuteoksiin erikoistunut kustannusliike. VARATTU Kari Antila KANAVIA JA SUOLAISTA VETTÄ Perheemme kesälomapurjehdusmatka 1988 perustui matkareitin osalta melko lailla ex tP.m�ore-suunnitteluun. Olimme keväällä 03taneet tehdasuuden purje�eneen, MAXI 999 tvyppisen 33 jalkaisen sloopin, joka sai 28.5.88 nimekseen "VIRGIN". Suunnitelmamme oli lähteä kohti Etelä-Itämerta. ehkä kuitenkin korkeintaan Bornholmiin saakka. Kaksi ystävaperhettämme purJealuksillaan "Navicarina" ja ''Messalina" Turun Pursiseurasta olivat lähdössä Götan kanavan kautta kiertämään Etelä-Ruotsia. Lähdimme heidän mukaansa tarkoituksella purjehtia alkumatka heidän kanssaan ja sitten jatkaa omaa matkaamme Bornholmiin. Matkamme alkoi 1.7. kesäpaikkamme laiturista Paraisten Stormälöstä veneen katsastuksella klo 23 Nauvossa. Vikomin lossin rannassa Merituulen katsastusmies Henrik Holmedahl suoritti ystävällisesti veneen katsastuksen antamatta hieman epäinhimillisen vuorokaudenajan häiritä tointa. Veneen miehistönä toimivat kapteeni Kari, kokki Aira, matruusi (loppumatkasta puosu) Tuomas (13 v) ja jungmanni (loppumatkasta matruusi) Laura (11 v). Kun vene oli katsastettu ja todettu AIIluokkaan kelpoiseksi sekä kunnoltaan että varustukseltaan,suuntasimme kohti Vattkastia, jossa olimme sopineet tapaavamme matkaseuramme. Ajaessamme yöllä kohti Vattkastia ohitti meidät aivan vierestä Nauvolainen s/y Neptunus. joka aloitti samanaikaisesti matkansa maapallon ympäri. Vattkastiin saavuimme yöllä klo 3.00 ja vietimme yömme ankkurissa suojaisessa lahde3sa. Seuraavana aamuna lähdimme purjehtimaan kohti Utöta, jonne saavuimme klo 16.30 aikoihin. Tuuli oli kohtalainen ja merenkäyntiä sen verran, että päätimme jäädä yöksi pitämään tuulta ja jatkaa matkaa vasta aamuyöstä. Utössä tapasimme myös Merituulen eskaaderin, jonka reitti oli suunniteltu Kööpenhaminaan. Seuraavana aamuna klo 4.35 irrotimme köydet Utön laiturissa ja lähdimme aivan mukavassa saassä avomerelle suuntana Ruotsin Sandhamn. Tällä matkalla sää oli melko vaihteleva. Välillä tuuli oli kohtalainen niin, että ison purjeen reivaus oli paikallaan. Bogskärin majakan lähistöllä koimme varsin kovan sumun niin, että näkyvyys oli ajoittain vain joitakin kymmeniä metrejä. Näissä olosuhteissa tuntui varsin miellyttävältä omistaa Decca-navigaattori ja tutka! Loppumatkasta tuuli heikkeni kovasti ja kävi vastaiseksi niin, että viimeiset 15 mailia Sandhamniin saimme ajaa koneella. Sandhamnista oli juuri edellisenä päivänä lähtenyt Gotland Runt -kilpailu mutta siitä huolimatta laiturit olivat kohtalaisen täydet. Paikka kuitenkin löytyi. Matka Utöstä Sandhamniin kesti 18 tuntia ja maileja kertyi noin 96. Seuraavan päivän etappimme oli purjehdus Sandhamnista Nynäshamniin, joka lienee monille Gotlannin kävijöille tuttu etappi lähellä Landsortia. Täällä matkaseuramme sai meidät ylipuhutuksi ja matkasuunnitelmaksemme muodostui Götan kanavan läpi purjehti�inen. Seuraavan päivänä purjehdimme Arkön lähelle, jossa yövyimme kauniissa luonnonsatamassa paikassa 58025.SS'P, 16043.73'1. Paikka tuntui olevan myös ruotsalaisten suosiossa 1 koska siellä oli jo useita paikallisia purjeveneitä ennestään. Ruotsalaiset tekivät kuitenkin meille hyvin ystävällisesti tilaa ja nukuimme rauhallisen yön kauniissa luonnonsatamassa.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=