19.7. lähdimme paluumatkalle kohti kotia etelän kautta. Matkaa oli tähän mennessä kertynyt jo noin 650 mailia. Purjehdimme Malmön ohi, Falsterbokanaalin läpi Etelä-Itämerelle, jossa kohtalaisen reippaassa myötätuulessa Kåsebergan pieneen satamaan, joka oli tupaten täynnä veneitä. Itse pääsimme neljänteen varviin kiinnittymään. Päivämatkaa kertyi noin SS mailia yhdeksässä tunnissa. Seuraavana aamuna lähdimme kohti Simrishamnia, joka on varsin viehättävä kaupunki Hanön lahden lounaisreunassa. Täällä täydensimme muonavarastojamme ja jatkoimme iltapäivällä matkaa viiden tunnin avomeriosuudella Hanön saarelle, johon saavuimme taas iltahämärissä. Hanössa kävi tulli ensimmäisen ja ainoan kerran veneessämme koko matkan aikana. Nytkään venettä ei tarkastettu, keskusteltiin vain siitä,mistä olemme tulossa. Hanö on varsin mielenkiintoinen saari ja käynnin arvoinen. Hanösta suuntasimme 21.7. ensin kohti Utklippanin pientä saarta, jossa on ihmisen rakentama linnoitusmainen satama. Söimme siellä lounaan ja jatkoimme matkaamme kohti Kristianopelia, johon saavuimme illalla 54 mailin päivämatkan jälkeen. Kaupungissa on vanhoja tanskalaisten linnoitusten raunioita. Seuraavana aamuna jatkoimme matkaa Ruotsin ·mantereen ja öölannin välistä salmea pitkin kohti Kalmaria. Vesi täällä oli aivan sakeana sinilevästä. Kalmarissa tutustuimme Kalmarin linnaan ja kävimme kaupungilla ostoksilla ja ruokailemassa. Iltapäivällä jatkoimme matkaamme öölannin länsirannalla olevaan Bergholmin kaupunkiin. Kaupunki on kuuluisa siitä, että siellä on Ruotsin kuninkaallisten kesänviettopaikka. Täällä saimme laituriin naapuriksemme Swan 53 purjeveneen. 33-jalkainen veneemme näytti lähinnä jollalta ison purjeveneen vieressä. 23.7. suuntasimme matkamme kohti Västervikin satamaa ohi Blå Jungfrun nimisen yksinäisen keskellä merta olevan saaren. Västervik sijaitsee mantereella suunnilleen Visbyn korkeudella. Siellä oli erittäin korkeatasoinen vierasvenesatama ; jossa saimme myös hyvän perhesaunan. Matkamme jatkui sitten rantareittiä pitkin ensin Oxelösundiin ja sitten Ruotsin Utön kautta Björnö nimiseen luonnonsatamaan lähellä Sandhamnia paikassa 59013.SS'P 18033.94'1. Täällä vietimme eskaaderin päätösjuhlia tunnelmallisesti kynttilöiden valaisemalla rantakalliolla 1048 merimailin yhteisen matkan jälkeen. Juhlassa tapahtui myös miehistön ylentäminen (ks. edellä). 26.7. jatkoimme kukin vene omia teitään kohti kotia. Itse tulimme kotiin kahdessa paivassä. Yövyimme Ahvenanmaan Rödhamnissa ja . kotilaituriin Paraisten Stormälössä saavuimme 28.7. klo 2.15 pilkkopimeässä tutkalla navigoiden. Aikaa matkaan kului neljä viikkoa ja merimaileja taittui 1189. Bornholm jäi meiltä tällä kertaa näkemättä , mutta uskon, että koimme monta asiaa,jotka koivaavat tämän puutteen. Voimme suositella Götan kanavaa lomakohteeksi. Se kannattaa varmasti kerran kokea. S/Y Virginin miehistö Kari, Aira, Tuomas ja Laura Antila KIITOKSET Kiitokset niille yrityksille, jotka ovat ilmoituksillaan tuke�eet tämän vuosikirjan julkaisemista, sekä niille aktiivisille MERITUULILAISILLE, jotka ovat avustaneet MERITUULILAINEN 1989 kirjoitusten laadinnassa ja ilmoitusten hankinnassa yrityksiltä MERITUULILAISET, muistattehan suosia ilmoittajiamme. VENEILYSEURA MERITUULEN PANKKITILI JA VAKUUTUSASIOIMISTO 1988 Pankkitili: Turun Suomalainen Säästöpankki Pääkonttori 433010-458720 Vakuutusasioimisto: Sampo-Yhtiöt Merituuli r. y. nr.58663 Yhdysmies: Hannu Honkanen puh. 664122
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=