Merituulilainen 1991

LUOTETTAVAA ASUNNONVÄLITYSTÄ OSTATKO? MYYTKÖ? eNEUVONNAT eARVIOINNIT eKAUPPAKIRJAT LKV RAISION l\ll�T�IHiJM ARKKI No I N r I OY "'-1� 'S S10ci00 �' 0 ,,q l. 11-' 4 NAUK10 1, 21'2. 0 0� SAKSAANKO ENSI KESÄNÄ? TYHMYYDESTÄ SAKOTETAAN. Liikennesääntöjä on noudatettava - myös vesillä. Ainakin Saksan Liittotasavallassa. Siellä on maksettava sakkoja ellei noudata merenkulkusääntöjä tai, jos pakolliset laitteet (katsastusvarusteet) eivät ole kunnossa. Saksalainen veneurheilulehti "Yacht" on julkaissut seuraavan "hinnaston" huviveneilijöiden tyhmyyksistä. 50 DM sakko, jos samanaikaisesti sekä purjehditaan että ajetaan koneella eikä signaalilippu ole ylhäällä. Sama sakko määrätään, jos purje on niin kulunut tai likainen, että ei voi nähdä purjeessa olevia merkintöjä. Sama pätee, jos ajolupa ei ole mukana tai jos pakolliset venepaperit eivät ole kunnossa (esim. rekisteriote). 100 DM sakko, jos väistämissääntöjä ei noudateta. Jos purjehditaan ilman kulkuvaloja pimeässä tai huonon näkyvyyden vallitessa. Jos veneessä ei ole signaalivarusteita tai niitä käytetään väärin. Jos ei ilmoiteta kuka ajoluvan haltijoista on vastaava kapteeni, väärästä liputuksesta. 150 DM sakko, jos veneessä ei ole kiikaria. Jos lasketaan ankkuri paikkaan tai astutaan maihin paikassa missä se on kielletty. 200 DM sakko öljyn tai jätteiden määräysten vastaisesta päästöstä, nopeusrajoituksen rikkomisesta siellä, missä sellainen on olemassa. Meriteiden sääntöjen rikkomisesta kapealla laivareitillä, kielletystä purjehtimisesta ammattireitillä, hälytysmerkinannon laiminlyömisestä huonossa säässä, ankkurivalon puuttumisesta, kielletystä oleskelusta ajettaessa sulkujen läpi. 250 DM sakko ankkurointikiellon laiminlyömisestä tai purjehtimisesta ilman ajolupaa. 300 DM sakko erotuslinjojen ylittämisestä, toimenpiteiden laiminlyömisestä yhteentörmäyksissä, purjehtimisesta alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena. 350 DM sakko ohittamisesta kapealla laivaväylällä jos se on kielletty. 500 DM sakko erikseen kiellettyjen ankkurointien yhteydessä, pakollisen väistämissäännön laiminlyömisestä, hätäsignaalien väärinkäytöstä, avunannon laiminlyömisestä onnettomuuksissa. 1000 DM sakko purjehdittaessa vastakkaiseen suuntaan liikenteenjakajan kohdalla. 10000 DM sakko öljyn tai muiden kemikaalien laskemisesta veteen. Saksalainen meripoliisi soveltaa kuitenkin tiettyä marginaalia ja sakon määräämistä jonkinlaisena varoituksena, jolloin sakkoa joutuu maksamaan vasta, kun rike toistetaan. Toisaalta viranomaiset voivat kuitenkin myös korottaa taksoja 25 %:lla erittäin vakavissa tapauksissa, erityisesti silloin, kun toiselle on aiheutettu vaaratilanne. Yrjö Iivonen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=