Merituulilainen 1993

MUUTOKSIA MERIRADIO- .. .. JARJESTELMISSA Uusi maailmanlaajuinen merenkulun hätä- ja turvallisuusjärjestelmä GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) valmistuu maailmalla kiihtyvällä vauhdilla. Suomessa on merenkulkuhallitus tämän vuoden alussa julistanut rannikkovetemme A2-alueeksi ja tähän liittyvä MFDSC-järjestelmäonotettu käyttöönhelmikuunalussa. MyösVHF-radiopuhelimen osalle on tullut muutoksia. MUUTOKSIA VHF-RADIOPUHELINLIIKENTEESSÄ Suurinmuutos koskee sisäjärvialueitamme. SAIMAA-radio on totaalisesti lopetettu 1.1.1993 eikä Saimaan alueella ole laivaradiopuhelupalveluja saatavana enää lainkaan. Kanavan 16 hätäpäivystys toki Saimaan alueella hoituu edelleenkin aluehälytyskeskusten toimesta. Rajanylikulun valvontaa merialueillamme on alettu passilain mukaisesti noudattaa parisen vuotta sitten. Viime vuonna helpotettiin pohjoismaalaisten veneitten osalta passintarkastusta siten, että veneet saattoivat korvata passiasemalla käynnin tekemällä radiopuhelimellasivuutusilmoituksen passiasemana toimivalle merivartioasemalle. Viime vuonna tuo liikenne hoidettiin vielä niin, että kutsuliikenne tapahtui kanavalla 16 aiheuttaen tälle kanavalle ylimääräistä kuormitusta. 29.1.1993 on Telehallintokeskus määrännyt kanavan 74 "passintarkastuskanavaksi". Ensi kesään mennessä asennetaan kaikille passintarkastuspaikkoina toimiville merivartioasemille uudet radiolaitteet, joilla ne päivystävät kanavaa 74. Sivuutusilmoituksen tekevän veneen on kutsuttava "passiasemaa" suoraan kanavalla 74 ja näin saadaan kanavan 16 kuormitusta vähennettyä. TURUN MERILIIKENNEKESKUS RAKENTEILLA Nauvon Pärnäisiin on valmistumassa Saaristomeren merivartioston ja merenkulkupiirin yhteinen toimitila, joka tulee toimimaan tämän alueen MERILIIKENNEKESKUKSENA. Pärnäisiin siirtyy tämän vuoden loppupuolella Fagerholman merivartioasema henkilöstöineen ja merenkulkupiirin puolelta asemalle keskitetään alueen luotsaustoiminta. Turunmeriliikennekeskuksella tuleekinolemaan monta roolia: - keskusluotsiasema - liikenteen ohjauskeskus (VTS = Vessel Traffic Service) - merivartioasema - merivartioalueen johtopaikka - meripelastuslohkokeskus ja - turvallisuusliikennekeskus. Pärnäisten asemalle tullaan kytkemään koko rannikon kaikki VHF-tukiasemat ja se tulee päivystämään kanavaa 16 ja sillä on käytettävissään myös kaikki puhelukanavat radio-liikenteen osalta Turun meriliikennekeskus tulee hoitamaan mm radiomedical-puhelujen välityksen sekä varoitussanomien jakelun puheella. Luotsien ja merivartioston käyttöön Pärnäisiin rakennetaan kauko-ohjatut tukiasemat, joilla päivystetään kanavia 13, 71 ja 74. Kanava 71 liittyy liikenneilmoitusten antamiseen Saaristomerellä ja perustuu oheiseen Merenkulkuhallituksen päätökseen vuodelta 1989. A1-ALUE SUUNNITTEILLA VHF-radiopuhelimenkanavalle 70 onSuomessa tarkoitusrakentaakansallinen A1-alue. Toisin sanoen nykyisiin tukiasemiin lisätään kanavan 70 DSC-laitteet, jotka liitetään ATK-verkon avulla toisiinsa ja hätäpäivystys suoritetaan meripelastuskeskuksissa järjestelmään liitetyillä PC-työasemilla. Yksi työasema tulee myös Pärnäisten aseman käyttöön. Em A1-alueen verkon on suunniteltu olevan valmiina vuodenvaihteessa 1994/1995, jonka jälkeen sekä hätäpäivystys, että automaattinen puhelunvälitys ovat rannikollamme kunnossa. HUOM ! Saaristomeren Meriuartioston MERI PELRSTUSKESKUKSEN uusi . . . . HRTRNUMERO 921-233 3777 UHF-lcanaua 16

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=