suunnitelleet saapuvamme hyvissä ajoin aamulla Visbyyn ja olimmekin iellä jo kello kolme aamuyöllä eikä paikan paikka ollut vapaana. Jouduimme vaihtamaan paikkaa useaankertaanennen lopullisia laituripaikkojamme,jotka saimmepuoleltapäivin. Ruotsalaiset lähtevät joskus kymmenen jälkeen, jolloin olisi hyvä tulla sisään. Satama-allas oli kuin septitankki, mikä tosin ei häirinnyt "kulttuurinälkäistä" eskaaderiamme. Visbyssä saimme yhden venekunnan lisää seuraamme. Illastimme viihtyisissä puistoravintoloissa. Yhdessä näistä suomea ymmärtänyt pianisti sai hämmennyksen aikaan huomautettuamme liian kovaäänisestä musiikista huudahduksella: Ampukaa pianisti. Myöhemmin taisi ruotsalaiset tulla yhteislaulettua ja jopa joikattua suohon. Visbystä lähdimme kuudella veneellä kohti Västervikiä hienon päiväpurjehduksen vallitessa. Sisäänmeno oli vähän hankalaa,oli jopa pientä eksyilyäkin. Satama oli hieno, kaikki palvelut olivat lähellä ja toimivat hyvin. Kaupungissa oli jotkut suuret musiikkijuhlat, siksi ajoradat, kadut ja kaikki paikat olivat mustanaan ihmisiä. Västervikistä matkan Arkösundiin ajoimme koneella, ei ollut tuulta ja satoi melkein koko päivän. Pari läheltä piti tilannetta sattui tällä osuudella. Tästä opimme sen, miksei purjeveneellä voi ajaa sprayhoodin takaa. Sateen takia päädyimmekin juuri Arkösundiin eikä Oxelosundiin, minne alunperin olimme suunnitelleet menevämme. Arkösundissa menimme paikallisen pursiseuran satamaan (varottava alkupäässä kiviä laiturin luona). Vietettiin ilta veneissä sateelta suojassa. Yksi vene jäi tänne viettämään lomaa pidempään. Paikalla sattui tapaus, jossa ruotsalaisrouva veteen pudottuaan ostoskasseineen saa olla henge tään kiitollinen seuramme jäsenelle. Arkösund - Svenska Utö osuus oli kevyt lähes avomeripurjehdus, jonka lopulla leviteltiin spinnuja (hitaammat veneet). Rauhallinen mökkikyläsaari, jossa oli runsaasti laituritilaa ja erittäin viihtyisä ravintola. Hyttyset tosin kiusasivat ulkonaoloa. "Moottorivenejaoksen" etappi Utöstä Tukholmaan, jossa alkua lukuunottamatta ajettiin koneella saaristoihin tuulen puuttumisen vuoksi. Saltsjäbadenin jälkeen koukattiin kapeaan kanavaan, joka oli hieno kokemus. Ainoana haittana oli nopeakulkuiset moottoriveneet, jotka eivät ilmeisesti omista merikortteja, vaan suunnistavat mastostamastoon läheltä purjeveneitä. Tämä sai jopa vanhat moottoriveneilijät näyttämään kansainvälisiä käsimerkkejä. Tukholmassa rantauduttiin Navishamniin, joka oli tosi erikoinen asuntolaivojen, romulaivojen, paikallisten pursiseuralaisten sekä vierasveneiden yhdistelmä. Isännän aikaisempi ystävällisyys oli muuttunut jopa hieman häiritseväksi tiukkapipoisuudeksi, jopa sai jopa harkitsemaan paikan vaihtoa. Suihkut,sähkö ja WC:t olivat myös aika alkeelliset, muttapaikkahanoli erilainen. TukholmassakierreltiinkaupungillajaoltiinTivolissa. Tivoli on se, minkä takia Tukholmaan tullaan ja hauskaa oli. Illalla taas tutkittiin vuorotellen veneiden kuntoa ja varustelutasoa. TukholmastaMaaarianhaminaan tultiin alkumatka koneella,hieno ilma,tuuli yltyi mutta pysyi miellyttävänä purjehduskelinä koko päivän. Illalla tuuli taas loppui saavuttaessa Itä atamaan, jos a vietettiin eskaaderin päättäjäiset. Osa veneistä jatkoi yhdessä vielä eteenpäinkin. VIERASSATAMAT/GÄSTHAMNAR 1994 * ) S=turvallisuus M=ympäristö T=käymälä S=säkerhet M=miljö T=toalett nimi namn latitud Suomenlahti/Finska viken Hamina (purjeveneet) Fredrikshamn (segelb.) 60°33,6' Hamina (moottoriveneet) Fredrikshamn (motorb.) 60°33,8' Kotka, Sapokanlahti 60°27,4' Santalahti 60°26,1' Loviisa, Laivasilta Lovisa, Skeppsbron 60'27,1' Kabböle 60°18,3' Porvoo Borgå 60°23,2• Liuskasaari Skifferholmen 60°09,1' Lauttasaari, Vattunokka Drumsö, Hallonnäsudden 60°09,2' Nuottaniemi Notudden 60°08,7' lnkoo lngå 60°02,5' Jakobshamn 59°59,7' Tammisaari Ekenäs 59°58,6' Hanko, ltäsatama Hangö, Östra hamnen 59°49,2' Hanko, Smultrongrund Hangö, Smultrongrund 59°49,1' Saaristomeri, Ahvenanmaa/Skärgårdshavet, Åland Nötholm 59°51,8' Rosala 60°51,2' Taalintehdas Dalsbruk 60°01,2' Vestlax 60°04,4' Mathildedal 60°13,2• Parainen, Kalkholm Pargas, Kalkholm 60°17,8' Turku, Aurajoki Åbo, Aura å 60°26,2' Ruissalo, Härkölänlahti Runsala, Härkölänlahti 60°25,6' Naantali Nådendal 60°28,2' Kalevanniemi 60°28,5' Merimasku 60°29,0' Teersalo 60°28,1' Stormälö, Airisto 60°15,1' Kyrkbacken, Nauvo Kyrkbacken, Nagu 60°11,6' Näsby 60°13,5' Korpoström 60°06,6' Verkan 60°10,5' Norrby, lniön kirkonkylä Norrby, lniö kyrkby 60°23,8' Bruddalsviken 60°24,3' Keistiö 60°22,3' Vuosnainen Osnäs 60°30,6' Sorvakko 60°47,8' Uusikaupunki, kau- Nystad, Stadsviken 60'47,9' punginlahti D=suihku tai sauna B=palvelu D=dusch eller bastu B=betjäning longitud arvio/värdering*) 27°11,1' S2 M2 T3 D3 83 27°11,1' S3 M3 T3 D3 83 26°57,3' S3 M2 T3 D4 85 26°51,9' S3 M3 T3 D3 83 26°14,4' S3 M3 T5 D5 85 26°05,0' S3 M2 T3 D3 83 25°40,0' S3 M3 T3 D4 83 24°57,0' S5 M4 T3 D4 83 24°53,7' S4 M2 T3 D3 85 24°44,6' S4 M3 T3 D4 83 24°00,5' S3 M3 T3 D3 83 23°59,0' S3 M3 T3 D3 83 23°26,0' S4 M4 T5 D5 85 22°58,3' S3 M4 T3 D3 85 22°58,1' S4 M3 T3 D3 83 22°25,6' S5 M4 T3 D4 83 22°25,2' S3 M4 T3 D3 83 22°30,6' S4 M4 T3 D4 85 22°46,6' S3 M4 T3 D4 83 22°54,2' S2 M2 T3 D3 81 22°18,4' S3 M4 T5 D4 85 22°14,3' S2 M3 T3 D4 85 22°09,6' S3 M3 T3 D4 83 22°01,1· S3 M2 T3 D4 85 22°02,1' S3 M3 T3 D3 83 21°52,4' S3 M2 T1 D1 83 21°01,9' S3 M2 T3 D3 83 22°06,7' S3 M2 T3 D4 83 21°55,0' S4 M3 T5 D5 85 21°22,3' S4 M2 T3 D3 83 21°36,1' S3 M3 T3 D3 83 21°33,6' S3 M3 T3 D3 83 21°23,6' S4 M4 T3 D3 85 21°22,9' S4 M3 T3 D4 83 21°21,1' S3 M3 T5 D3 85 21°15,2' S3 M2 T3 D3 83 21°23,9' S3 M2 T3 D3 83 21°24,4' S5 M5 T3 D4 85
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=