Merituulilainen 1995

l Kun heille kerrot huolesi ja tarvittavan avun, niin pelastus-/ avustustoimenpiteet käynnistyvät välittömästi. Merivartijat saattavat olla "hyvinkinuteliaita" selvittäessään kanssasi tarvittavan avun laatua ja kiireellisyyttä. Näissä asioissa he ovat ammattilaisia ja osaavat hommansa, onneksemme. Hädän hetkellä tavallisen veneilijän pallo saattaa olla täysin hukassa , varsinkin vakavan haverin ollessa kyseessä, niin että avustusten käynnistäjän on oltava selvillä määrätyistä asioista voidakseen käynnistää oikeat toimenpiteet juuri sen tilanteen selvittämiseksi. Eli lääkkeet taudin kuvan mukaisesti niin, että paranee, mutta ei tule kuitenkaan yliannostusta. LÄÄKKEET Useinmiten tällaisena lääkkeenä on joku vapaaehtoisten meripelastajien miehittämä alus , esim. Turun Pv Rajakari, Pv Otkantti tai Pv Vesseli Naantalin Pv Nunnalahti tai Paraisten Pa Kalkholrn. Nämä alukset suorittavat monenmoisia tehtäviä, mm. etsintöjä, hinauksia, karilta irroituksia,tyhjennyspumppauksia, uponneiden veneiden nostoja, sairaankuljetuksia, palontorjuntaa, henkilö- ja materiaalikuljetuksia sekä erikseen sovittuja suoritteita. Voit myös suoraan koettaa saada jonkun ym pelastusveneistä paikalle ilman ''välikäsiä". Yhteyden veneisiin saat VHF:llä tai NMT:llä. WNNAT Alus Rajakari Otkantti Vesseli Nunnalahti Kalkholrn Alus Rajakari Otkantti Vesseli Nunnalahti Kalkholrn NMT 949-447981 949-821804 949-787480 949-321289 949-328154 VHF 16 16 16 16 16 Vakuutus Ei yhd:n jäsen 500:-/h 300:-/h 300:-/h 180:-/h 300:-/h 180:-/h 300:-/h 180:-/h 300:-/h 180:-/h Jäsen 200:-/h 100:-/h 100:-/h 100:-/h 100:-/h Hinnat eivät ole korkeat, mutta raha on aina rahaa, varsinkin kun on maksavalla puolella. Mikäli olet jäsen, ( Turun yhdistys ; jäsenmaksu 70:-/v, ei liittymismaksua, Naantalin yhdistys; jäsenmaksu 50:-/v, ei liittymismaksua ja Parainen; jäsenmaksu 50:-/v, ei liittymismaksua ), jo yksi pieni hinaus vaikkapa Otkantilla tuo maksamasi jäsenmaksun takaisin. Perittävät maksut ovat lähinnä kulukorvauksia. Itse työ on)fäysin vapaaehtoista. Kenellekään ei makseta minkäänlaista palkkaa, mutta työn mielekkyys ja aatteellisuus ovat niitä tekijöitä, jotka saavat miehistöt uudelleen ja uudelleen lähtemään merelle päivystysajoon, joskun hyvinkin kurjissa olosuhteissa. KIPPARITJAVASTUU Mikäli kippari kieltäytyy olosuhteista johtuen tehtävän suorittamisesta, ei häntä kukaan pakota lähtemään. Korkeintaan pyritään hankkimaan toinen kippari, ehkä miehistökin, tehtävää suorittamaan. Tällaiset tapaukset ovat erittäin harvinaisia, tiedossani ei ole yhtään tapausta ainakaan lähimenneisyydestä. Alusten kipparit ovat mielestäni ihan osaavaa porukkaa ja hälytyksen antavat pääsääntöisesti merivartijat, joten he ratkaisevat pannaanko ammattilaiset asialle, eli merivartijat, eikä aseteta vapaaehtoisille meripelastajille liian suuria haasteita. Saattaa olla näet niin, että kipparin kantti ei kestä kieltäytyä annetusta tehtävästä, vaikka tilanne ja olosuhteet ylittävät suorituskyvyn. Meitä kun on joka junaan. Viime vuosi oli merellä onnettomuuksien vuosi. Oli onnettomuuksia ja suuronnettomuuksia. Useinmiten onnettomuudet johtuvat olosuhteista ja huonosta tuurista. Kuten muistamme oli syksy poikkeuksellisen myrskyinen. "Siellä roiskuu missä rapataan", sanotaan. Niinpä Turunmaan Meripelastysyhdistyksen alukselle, pv Rajakarille, sattui haveri. Myöhäisenä lokakuun iltana alus yksinkertaisesti ajoi maihin. Silloinkin oli erittäin kehno sää jaAiriston selällä oli purjevene menettänyt peräsimensä ajautuen kohti ilmeistä tuhoaan. Sinne se Rajakari oli menossa antamaan apuaan..... Asiasta on kirjoitettu paljon ja "taitettu peistä" puolesta ja vastaan. Maissa ne viisaat ovat kun merellä onnettomuus sattuu jne. Joten tässä sepustuksessa ei siitä asiasta sen enempää.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=