Merituulilainen 1997

MM-KILPAILUT 17.8.1996 Kauniina, helteisenä elokuun lauantaina ratkaistiin kahdeksas Merituulen purjehdusmestaruus eli MM-arvo. Kilpailuun osallistui 21 venekuntaa. Kannustusjoukot huomioiden osallistuneita oli kaikkiaan ainakin tuplasti. 14.7 mailin mittainen kilparata kulki Airiston Matkailukeskuksesta Orhisaaren ja Insinööri Pettersonin kautta 1lästholmin laiturin edustalla sijainneeseen maaliin. Aamulla lyhye tä reitistä päätettäessä vallinnut lähes peilityyni sää muuttui kilpailun aikana niin hyväksi pu1jehduskeliksi,että nopeimmat kiersivät radan kolmessa tunnissa. Niinpä kilpailun jä,jestäjät myöhästyivätkin reippaasti ensimmäisten maaliintulo ta. Onneksi fiksuja Merituulilaisia tunnetusti riittää joten katsojien toimesta aatiin kaikkien maaliintuloajat kirjattua. Kilpailu käytiin LYS-säännön mukaisena takaa-ajo kilpailuna,jossa tasoitukset huomioidaan jo lähdössä ja maaliintulojärjestys on suoraan myös tulosjä1jestys. Tällä tavalla kilpailusta saadaan äärimmäisen jännittävä koska kaikki tietävät sijoituksensa koko ajan. Jokainen ohitettu vene jää taakse myös tulo listassa! Kilpailijat eivät ainakaan lähdössä tlmtuneet tmhia stressaavan. Normaali lähtölinjan ylitysaika tuntui olevan useita minuutteja oman virallisen lähtöajan jälkeen. Tapio Rannikon kipparoima Ten Point Ten jäi mieleen lähtövaiheessa ainoana joka ylitti lähtölinjan täsmälleen oikeaan aikaan täydessä vauhdissa ja purjeet hyväs ä vedossa. Itse kilparadan selvitti nopeimmin Kari Heikkilän ohjaama Marinel Thunderboat, joka myös LYS-ko1jaus huomioon otettuna voitti mestaruuden niukasti ennen Tapio Kosken kipparoimaa Tuuletarta. Pronssille pu,jehti Meripetteri 11 peräsimessä PerErik Packalen. Kilpailun loppuvaiheessa omat kuvionsa aiheutti Hästholmin laiturista pohjoiskoilliseen oleva matalikko,jota aivan kaikki venekunnat eivät muistaneet väistää. Koska kyseessä on varsin paha matalikko meidän tärkeimmän saaritukikohtamme edustalla, olisi sen merkitseminen tärkeää. Se Merituulilainen, joka merkitsee k.o. matalikon ensi kesäksi jollain näkyvällä poijulla tai viitalla tuleekin saamaan ensi kesän MM-kilpailujen yhteydes ä sydämellisen kiitoksen lisäksi myös erityispalkinnon. Matalikon tunnettavuutta varmaan osaltaan auttaisi myö jos antaisimme sille hyvän nimen. Ruotsinkielisessä Nauvon kunnassa tietenkin mielellään ruotsalaisen. Hyviä ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Sen kummemmin miettimättä saattaa tulla mieleen esimerkiksi Kommodorgrunden tai vaikkapa Blomsten. Ensi kesänä elokuun 16. päivänä ovat taas vuorossa uudet kujeet. Merituulilaiset ovat toki pu,jehtineet kilpaa muulloinkin kuin MM-kilpailuissa. Turun alueen 1996 rankinglistalta löytyy esimerkiksi Ari Mikkolan Divina sijalta 2 isosta LYS luokasta ja Juha Keppolan Valborg von Våg ison IMS luokan viidenneltä sijalta. Puhumattakaan Marinel Thunderboatin Päijänne- pwjehduksen voitosta ja muista hyvistä suorituksista. likka Mikkonen Kommodori kommodorsgrundetilla 18 Merituulen mestaruuden ovat voittaneet tähän mennessä: 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 Vene Armida Oona Sebastian Tuuletar Cappucino Tuuletar Armida Marinel Thunderboat Tyyppi Kippari Avance 245 Jari Palsio Scanper Kari Kuusela Finn 35 Petri Hautala Facil 30 Tapio Koski HR 29 Jari Visti Facil 30 Tapio Koski Avance 245 Jari Palsio Melges 24 Kari Heikkilä aura sails -PURJEET -RIKI- JA NOST INVAIJERIT -NOSTIMET -PUOMIPEITTEET -SPINNUSUKAT -RULLAFOKKALAIT T EET Terottajankatu 1 20780 Kaarina puh. (02) 2431666 fax (02) 2431522 Henkilöautot RENAULT Veneet ja moottorit Satak1111nantieltä BF� Flipf;.r TE,q,Lf/_/jj,rer �� �---­ (KESKUSAUTOHALLI OY) 1 Kuonnakatu 17, Turku Oriketo, vaihde (02) 33 555 Satakunnantie l 07, Turku Länsikeskus, vaihde (02) 33 7 022 19

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=