Merituulilainen 1997

MARINEL THUOERBOAT 1997 TIEDOTE Sail Racing Team Ennakkoluulottomasti ja uutuushakui esti joukko turkulaisia avomeripurjehtijoita hankki viime kesänä -96 futuristisen high-teeh kilpapurren Melges 24:n. Nopealla veneellään tiimi lähti hakemaan uusia haasteita ja kehittymään purjehtijoina. Viisi pitkään avomeripurjehdusta harrastanutta purjehtijaa kyllästyivät majakoiden kiertämiseen ja lähtivät kartoittamaan mahdollisuuksiaan löytää uusi haastava luokka, jossa aikaisemmista kokemuksista olisi hyötyä. Miksi Melges? Melges 24 l'Untui parhaalta vaihtoehdolta siitä huolimatta, että H-veneluokka onkin Suomessa vielä suhteellisen iso. On selvää, että Melges 24 -luokka on Suomessa vielä lapsenkengissä mutta kuitenkin miehistö näkee hyvät kasvumahdollisuudet luokalle, lähinnä veneen ennennäkemättömien vauhtiominaisuuksien vuoksi. Vene painaa vain 790 kiloa ja purjepintaa on parhaimmillaan 100 neliömetriä. Näillä ominaisuuksilla vene voi vetää perässään vaikka vesihiihtäjää jos vaikka pulpettiveneestä sattuisi bensa loppumaan. Melgesien nopeusennätys on purjehdittu Italiassa ja vauhtia oli silloin 34 solmua. Melges 24 -luokka on kasvanut Euroopassa räjähdy mäisesti ja tulevinakausina tahti sen kuin kiihtyy. Norjaan myytiin yhdellä kertaa 16 venettä ja Viroon viisi venettä. Euroopanmestaruuskilpailuissa Espanjassa lähtöviivalla oli 54 venettä. Ensi kesän MM- kilpailuun on ennustettu osallistuvan n. 70 venettä. Suomen Melgesit Innokkaita Melges- pu1jehtijoita Suomessa on valtaisa joukko ja niin myös kiinnosl'Uneita veneen hankkijoita,mutta Melges- veneen hankkineita miehistöjä on kuitenkin tällä hetkellä vain kolme kappaletta. Helsinkiläiset Thelenin veljekset hankkivat ensimmäisen veneen Suomeen kesällä -95. Seuraava vene hankittiin Turkuun syksyllä -95. Vene kantaa tiiminimeä Marinel Thunderboat. Turkuun hankittiin myö kolmas Melges hieman myöhemmin samana kesänäAntti Niinirannalle. Kaikki kolme tiimiä ovat aktiivisesti kehittäneet Melges -luokkaa ja sen tunnettuutta, ja tiimit ovat toimineet äänitorvena tätä uul'llusluokkaa esiteltäessä. 22 Marinel Thunderboatin kesä 1996: Harjoittelu Melgesillä Harjoittelemaan pääsimme viime keväänä vasta toukokuun puolivälissä, koska jäätilanne Turussa oli melko vaikea. Tästä syystä harjoitteluaika jäi hieman lyhyeksi ennen ensimmäistä ulkomaan kilpailua. Aluksi kehitimme veneenkäsittelytaitoa ja trimmaamista, ja huomasimme heti millainen väline meillä on kesytettävänä. Veneen vauhtiominaisuudet ovat vertaansa vailla mutta purjehtiminen tällä uul'Uudella on kuitenkin haastavaa veneen herkkyyden ja keveyden ansiosta. Tiimimme on purjehtinut aikaisemmin raskaammilla avomeriveneillä. Näillä veneillä trimmien muutokset eivät vaikuta niin dramaattisesti veneen käyttäytymiseen. Melges on erittäin herkkä mutta kuitenkin hyvälle miehistölle haastava kilpakone joka palkitsee oikeat siirrot heti. Esimerkiksi miehistön istumapaikan siirto viisi senttiä eteen tai taakse aiheuttaa veneen luovivauhtiin lähes puolen olmun muutoksen. Suomen ensimmäinen Melges- kilpailu Turussa Ensimmäinen suomalaisten Melges- veneiden kohtaaminen tapahtui Kustavissa,jossa järjestettiin Pyytinkarin matkakilpailu. Kilpailuun osallistui kaikki kolme venekuntaa miehistöineen. Ensimmäinen purjehdus oli pienimuotoinen banaaniratakilpailu joka pu1jehdittiin Pyytinkarin aaren edustalla näytösluontoisesti. Päämatka purjehdittiin Pyytiltä Airiston matkailukeskuksen edustalle. Tuulta kilpailun aikana puhalsi parhaimmillaan n. 18 m/s, joka kiidätti Melgesit parhaimmillaan uskomattomaan 25:n solmun nopeuteen. Matkaa johti aluksi Thelenien Fazer mutta Marinel Thunderboat otti tasaisesti Theleneitä kiinni, ja ennen Orhisaarta Marinel Thunderboat johti koko fleettiä. Antti Niiniranta yritti tiukasti pysyä molempien perässä. Orhin jälkeen tilanne vaihtui, kun kulma kiri tyi. Tässä vaiheessa Thelenien latteampi ja ylhäältä pienempi genaakken nostatti heidän keulaansa ylemmäs jolloin pohjan märkäpinta pieneni ja tällöin vene kulki kovempaa. Me jouduimme antautumaan yhden broaehin ja ed. mainil'lln ongelman takia ja jäimme ennen loppuluovia n. 100 m. Thelenien vuoden harjoittelu näkyi loppuluovilla emmekä saaneet eroa kurotuksi kiinni. Kilpailu opetti meille sen mitä olimme pelänneet: luovikulmaan on saatava parannus heti, mikäli mielimme voittaa Thelenit tulevissa kilpailuissa. Kilpailu tyydytti vauhtitarpeemme vähäksi aikaa ja kaikki pu1jehtijat rannalla vahvistivat saman miltä meistä l'Unl'lli: "uskomattomin purjehduskokemuksemme". Kieler Woche 1996 Marinel Thunderboat Sail Raeing Teamin ensimmäinen ulkomaan kilpailu oli Kieler Woehe, joka pu1jehdittiin Saksassa kesäkuun loppupuolella. Lähdimme koko tiimin voimin juhannuspäivänä Finnjetillä Helsingistä Travemundeen, josta jatkoimme autoilla Kielin olympiasatamaan. Olimme hyvissä ajoin liikkeellä ja valmistautumiseen olimme varanneet kolme päivää. Kolme päivää kului veneen trimmaamiseen ja regatta-alueeseen tutustumiseen. Se oli näkemisen arvoinen (n. 1000 erilaista venettä). Kävimme joka päivä ulkona sparraamassamuidenMelgesien vauhtia, ja saimme vähitellen tuntumaa omasta vauhdistamme. Totesimme vauhdin riittävän muuten, mutta nousukulmamme luovilla oli vielä vaisu. Pienen trimmaamisen ja mastosäädön jälkeen saimme kuin saimmekin luovivauhtimme ja nousukulmamme kohdalleen. Vertaillessamme vauhtiamme muihin veneisiin, tulimme siihen tulokseen, että tuulen puhaltaessa n. 4m/s olisimme vahvoilla. Heti tuulen voimisl'Uessa meillä oli suuria ongelmia isopurjeemme kanssa,joka oli selvästi pussikkaampi kuin muiden veneiden pwjeel. Teimme hätäsäätöjä, joilla saimme kohtuullisesti trimmattua isopurjeen. Trimmit poikkesivat huomattavasti annetuista ohjearvoista. Kaikesta huolimatta päivää ennen kilpailua totesimme olevamme kohl'Uullisessa i kussa. Kilpailuun latauduimme siis hyvillä mielin ja Hhetkeä edeltävänä iltana iltatoimiimme kuului taktiikkapalaveri ja "KH":n johtama moduloitu tavoitekeskustelu (KH= Kari Natsi Heikkilä). Koska pää ponsorimme on sähköalan yritys,niin joka ilta piti katsoa vielä videoita ja käyttää tietenkin kaikkia sähkölaitteita mitä asuntoauto samme oli, ja samanaikaisesti kaikkia yhtäaikaa.... Kilpailu Päätimme startata kisaan hyvin konservatiivisella taktiikalla. Emme ottaisi turhia riskejä,jotta starttiamme ei hylättäisi. Näin saisimme ehjän sarjan regatas a. Tavoitteeksemme asetimme sijoittua joukon puolenvälin "paremmalle puoliskolle", mikä tarkoitti sijoja 1-10. Kieler Woehe23 regattaan osallistui 21 Melges- venekuntaa. Ensimmäisessä lähdössä oli varmasti meillä kaikilla "pakki" sekaisin, kun viivalla oli Melgesien lisäksi myös muiden luokkien veneitä (n. 30 kpl.) Meidän Masa otti hyvän startin ja ensimmäinen ylämerkki kierrettiin seitsemäntenä. Olimme tyytyväisiä, ja painoimme eteenpäin, tippuen ainoastaan pykälän. Tässä lähdössä olimme lopuksi kahdeksansia. Kilpailu purjehdittiin vaihtelevissa olosuhteissa. Pohjoinen hyinen tuuli oli regatan aikana vallitseva ilmavirtau , ja se tunki luihin ja ytimiin (tosi ikävä ja kylmä keli). Startteja pu1jehdittiin kaksi/päivä, joten onnistuneita starlteja kertyi yhteensä kahdeksan. Nopea havaintomme oli kilpailun edetes ä, että tasaisuus on tällaisessa regatassa valllia ja siinä me epäonnisl'Uimme. Tästä oivana osoituksena on se, että paras sijoituksemme oli viides ja huonoin viidestoista. Nämä ajoittuivat samaan päivään. Opimme myös, että isoissa starteissa olimme liian varovai ia. Starteissa pitää olla röyhkeämpi, jos mielii voittaa kilpailun. Sovittiin,että seuraavassa skabassa ei anneta tuumaakaan muille ilmaiseksi. Kilpailun voittaja oli Italian Giorgio Zueeoli, joka on entinen MM-voittaja tornado-luokas a. Toiseksi tulivat uomen Thelenin veljekset, "hyvä jätkät". Kenneth "Kentsu" Thelen on ollut MMkakkonen Soling- luokassa. Kolmanneksi purjehti Keith Musto, joka on pu1jehtinut Olympiahopeaa ja MM- mitalisti FD- luokas a. Oma sijoituksemme oli kymmenes,johon emme olleet täysin tyytyväisiä. Tämä oli meidän tiimimme ensimmäinen isompi kilpailu Melgesillä, joten rimaa ei voinut a ettaa aivan kattoon asti. Harvoin olemme yhdessä kilpailussa oppineet näin paljon kuin Kielissä. Olemmekin täynnä näytönhaluja kun tulemme Kieliin tänä vuonna, joten seuratkaa kesän -97 tuloksia. Päijännepurjehdust996 Perinteiseksi muodostunut 60 mpk:n mittainen Päijännepu1jehdus kilpailtiin jo 24:n kerran. Lähtö tapahtui Jyväskylästä, suuntana Asikkala lähellä Lahtea. Saavuimme Jyväskylään lähtöä edeltävänä iltapäivänä ollaksemme ajoissa valmiina varmasti kovaksi muodostuvaan koitokseen. Olihan tämä kesän ensimmäinen suomalaisten Melgesien yhteenotto, jossa kaikki kolme oli ivat mukana. Lisävärinöitä meille aiheutti tieto, että itse "Hjallis" Harkimo saapuisi kipparoimaan viime vuoden voittajaa,ja samalla ennakkosuosikiksi luonnehdittua "Karl Fazer Blue Magie" -venettä. Toisena suosikkina yleisö näytti pitävän jo "Päijän-

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=