KOLME VIIKKOA VIROSSA Kesän 1996 minieskooderi Juhannusviikolla s/y Armida ja s/y Ariel purjehtivat Hankoon. Aluksi pidettiin sadetta ja tuulta, katseltiin jalkapalloa (EM-kisat) ja totuteltiin taas loman viettoon. Sitten torstai-iltana siirryttiin Hangon tulliin suorittamaan tullaus ja passintarkastus. Viron purjehdus oli valmiina alkamaan. Köydet irti ja menoksi. HANKO - LEHTMA (51 M / 10 h) Suomenlahden ylitys alkoi noin klo 19.00. Sää oli ·elkenemä sä sateiden jälkeen. Tuulta ei ollut enää juuri nimeksikään, joten "peltigenoat" olivat käytössä. Vanha aallokko teki alkumatkasta kuoppaisen. Yötä myöten meren pinta tyyntyi ja tasoittui lähes pläkäksi. Ylityksen jännittävin hetki lienee ollut silloin, kun huomasimme että melkoisen sakea sumupilvi oli sulkemassa meidät syleilyyn ä. Onneksi sumu tuli ja meni. Hangosta suunnistimme Hiidenmaalle Lehtman satamaan. Noin kello 4.00 lähestyimme Lehtman aallonmurtajaa ja laituria. Tullaus tapahtui aamulla laiturissa. Lehtman vierasvenesatama sa vietimme suomalaisen juhannusaaton. Lisäksemme laiturissa oli vielä yksi Mikkelin pursiseuran vene. Aatto oli melkoista höykytystä,ko ka tuuli pakkasi kovalla voimalla veneisiimme. Armida olikin kiinnittynyt perä laituriin päin. Kävimme Hiidenmaan pääkaupungissa Kärdlassa taksilla. Pikkuinen kaupunki uinui rauhaisasti. Juhannuspäivänä olimme koko päivän kestävällä Hiidenmaan kiertoajelulla. Matkaa taitettiin taksilla. Taksikuski toimi myös an iokkaasti oppaanamme. Aluksi suuntasimme Lehtmasta länteen. Ensimmäiseksi pysähdyimme Ristimäkeen tekemään muistoristimme hiiuruotsalaisille. Sitten matka jatkui Tahkunan niemeen, jossa oli remontissa oleva Tahkunan majakka ja aivan uusi Estonian merionnettomuuden muistomerkki. Muistomerkki oli sijoitettu niin,että se oli maaperällä, joka oli lähinnä Estonian uppoamispaikkaa. Muistomerkki oli karuudessaan vaikuttava. Seuraavaksi vuorossa olivat Köpun ja Ristnan majakat. Molempiin majakoihin voi kavuta ylös. Hyvällä säällä näköalat ovat upeat. Käytyään Ristnan majakassa ei enää ihmettele, että meren30 kulkija niin usein kuulee: ja Ristnan tiedot puuttuvat. Matka jatkui säveltäjä-muusikko Rudolf Tobiaksen 1839 rakennetulle kotitalolle. Rakennus toimii tällä hetkellä museona. Museon pitäjä ilahdutti meitä soittamalla Tobiaksen musiikkia vanhalla flyygelillä. Keskipäivän ruokailun suoritimme saaren ke - kustassa Hotelli Liiliassa. Hotelli on melko uusi ja ruoka oli hyvää. Matka jatkui Hiiun Villa faktoriin, jossa oli vielä käytössä yli 130 vuotta vanhoja kehruukoneita. Faktorin yhteydessä on myös kauppa, josta voi ostaa villapaitoja ja villasukkia sekä lankoja melko edullisesti. Kassarin saarella kävimme tarkistamassa kirjailija Aino Kallaksen kesämajan ja paikalli en kotiseutumuseon. Sieltä suwmistimme Orjakun vierasvenesatamaan. Satamassa oli yksi suomalainen vene. Muutoin oli kovin hiljaista. Seuraavaksi tutkimusmatkamme kohdistui Suuremöisan kartanon ympäristöön. Kartanossa toimii nykyisin kaksi koulua. Matkan lopuksi poikkesimme Talumuseoon, jossa isäntä taijo i meille tosi tuhtia ohrasahtia. Myös savusaunaan olisi ollut mahdollista piipahtaa,mutta jätimme sen seuraavaan kertaan. Kiertomatkamme kesti runsaat kahdeksan tuntia ja käytössämme oli koko ajan yksityiskuljettaja ja -opas. Uskoaksemme näimme Hiidenmaasta lähes kaiken näkemisen arvoisen. Retken hinnaksi tuli 600 EEK. Lehtman vierasvenesatamassa oli siistit suihkut ja hyvä Toidubaari. Satamamaksu oli I 00 EEK/vrk. LEHTMA - HAAPSALU (38 M / 11 h) Viron juhannusta vietimme Haapsalun Jahtklubin laitureissa. Alkuillasta olimme Piispanlinnassa rock-konsertissa ja loppu aattoilta vietettiin rantalaiturin juhlissa. Yömyöhällä tavattiin sattumalta Markku Lehtonen (Jarin vironopettaja, jolla on talo 1I- aapsalussa), Eve, lnge, Ahto ja Elina. Juttua riitti melkein aamuun. Juhannuspäivänä lähdimme Even ja Markun kyydissä ja opastuksella Haapsalun ympäristöä tutkimaan. Ensimmäiseksi ajoimme läheiselle Rohukylän lentokentälle. Venäläiset poistuivat lentotukikohdasta vasta 1990-luvun alussa. Poistuessaan he eivät jättäneet jälkeensä kovinkaan siistiä aluetta. Kaikki rakennukset, lentokonesuojat ja kiitoradat oli rikottu perusteellisesti. Jäi myös sellainen vaikutelma, että alue oli saastunut melko pahasti. Ns. parhaimpaan aikaan lentotukikohdassa oli ollut yli I 00 täysin tai teluvalmista lentokonetta. Muutaman minuutin lentomatkan päässä Suomesta. Kävimme myös Rohukylän satamassa. Paikkaa ei voi suositella kenellekään eikä missään olosuhteissa. HAAPSALU - ORISSAARI (37 M / 8 h) Aluksi oli vastatuulta noin 8 m/sek. Tuuli petrasi niin paljon, että oli suuria vaikeuksia päästä pois Rohukylästä (kapea hiekkaan kaivettu ränni, johon aalto pakkasi). Loppumatka oli melko kuoppaista arvion mukaan tuulta oli yli I 5 metriä luoteesta. SAARE MAALLA Saarenmaalla pidimme tukikohtanamme Orissaaren vierasvenesatamaa. Heti kun saavuimme rantaan tuli satamanpitäjä Kaja kertomaan, että hänellä on perunat kiehumassa ja ahvenfileet valmiina,jos maistuu. Ennen ruokailua saimme kuitenkin kutsun saunomaan. Että sellaista vieraanvaraisuutta jo ennen kuin pääsimme veneestä laiturille. Seuraavana päivänä ajelimme linja-autolla Saarenmaan pääkaupunkiin Kuressaareen. Kävimme piispanlinnassa ja sen museos a ja kiertelimme kaupungilla. Mukava paikka. Toiseksi Saarenmaan päiväksemme oli Kaja järje tänyt meille Aatun autoineen kuljettamaan meitä ympäri Muhua ja Saarenmaata. Muhun saarella kävimme Koguvan kylämuseossa, Seaninan satamassa,Uugun rantatörmällä,Hellamaassa,Kuivastun satamassa ja Liivassa. Saarenmaalla katsoimme: Kultasen uhrikiven, Anglan tuulimyllyt,Triigin sataman Pangan törmän,Kuressaaren, Na van ja Roomassaaren satamat, Kaalin meteoriittikraaterin ja Köigusten vierasvenesataman. Kiertomatkamme Aatun Opelilla kesti noin yhdeksän tuntia. Kilometrejä kertyi n. 300 ja 31 matkan hinnaksi tuli I 000 EEK. Orissaaressa kävimme myös paikallisella laululavalla pidetyssä ulkoilmakonsertissa. Vierasvenesatamassa saimme osaksemme sellaista ystävällisyyttä ja välittämistä, ettemme ole moista kokeneet missään muualla. Luovutimme Merituulen viirin sataman pitäjille kiitokseksi heidän vieraanvaraisuudestaan. Sataman palvelut olivat erinomaiset. Satamamaksu oli 90 EEK/vrk, sauna 2 hlöä 90 EEK. ORISSAARI - HAAPSALU (38 M / 9 h) Matka Saarenmaalta Viron mantereen puolelle Haapsaluun taittui hyvin vaihtelevassa tuulessa, reivikeliä ja pläkää viiden metrin matkalla. Matkan aikana ulkoilutimme myös genaakkeria miellyttävässä ja lämpimässä länsi-luodetuulessa. Matkalla esiinnyimme myös ensikertaa uikkareissamme. Haap alussa kiinnityimme jo tutuksi tulleeseen laituriin ja keskityimme jalkapalloon. Loppuottelussa Saksa voitti T ekit 2-1. Selvittiinpä siitäkin. HAAPSALU - DIRHAMI (22 M / 5 h) Haapsalusta lähdimme kohden Tallinnaa. Ensimmäinen etappimme oli Dirhamin kalasatama. Matka taittui rivakassa myötätuulessa. Kalasatamassa kiinnityimme kylkikiinnityksellä hieman arveluttavaan laiturirakennelmaan. Dirhamin kalasatamassa ei tapahtunut sen kummempia. Satamamiehet tilasivat meille auton, jolla pääsimme Roostan lomakylään syömään. Matka oli noin 6 km ja se taittui vauhdikkaasti "mafiamiehemme" mersulla. Kertoman mukaan Dirhamissa täytyy varautua kuvottavaan kalan hajuun, jos kalastusalukset ovat satamassa. Meillä oli tuuria sillä laivat olivat koko ajan merellä siellä ollessamme. Satamamaksu oli 5 EEK/tunti. Kauppa, ei muita palveluja.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=