Merituulilainen 1998

TUOTTEITA KEHITYKSEN KÄRJESSÄ ! fE/-WESTERBEKE' Engln.. & Gen••tor• • Merldlesem 12-108 hv, New Yorkin pörssissä noteeratusta yhtiöstä Keula- japerApotkurit Testlvolttajat monesta syystä. MOOTTORIT, GENERAATTORIT, ILMASTOINTILAITTE Diesel generaattorit 4-20 kw. Yli 50vuoden kokemuksella Ammattilaisen valinta. Westerbeke/RotaryAlre llmastolntllaltteet kaikkiin veneisiln.Huolehtll mukavuudestasl sAAstA riippumatta. BEEJllllt:-,oJIYEJI SLEIPNER MOTOR Akkulaturit 10-40A Laaja valikoima pronssi perAsimiå TÄRISEE VÄHEMMÄN lllill NEMO, NIMIL.AATUTARVIKKEIDEN TAKANA SEALAND SANISERVICE lmutyhjennysasemat l)ill 11111- P urjevene- ja Taavetlt Antennimastot Laskusillat Rullarelvllaltteet ALKUPERÄINEN ON PARAS ,, . ......__ • SANIPOTTl­ "--1!,mlalllsetkäymälåt Useita tehokkaita sealand allpalnepumppuja septic- ja pilssivesien pumppaukseen 11� TURVANASI MERELLÄ MATKASI ALKAA VENESATAMASTA, SIELLÄ SINUA PALVELEVAT .,;-:- TODD huoltokArryt ; septlc tyhjenn y s, polttoalnejakelu, öljynvaihto SAhköJa vesipylvAAt Veneilyn erikoisliike NAUT/KULMA OY Humsllstonkatu 11 20100TURKU puh 02 • 2503444 fax 02 • 2518 470 KASCO JÅÅNESTÅJÅ suojelee venettä Ja laituria JAAtymiseltä talven ajan LAATUMERKKIEN KOHTAUSPAIKKA KOMMOOORIN TERVEISET Viime kesä oli pitkään aikaan veneilijän unelmakesä säiden suhteen. Oman veneseurarnrne toiminnassa se näkyi ennätyksellisinä saaritukikohtien käyntimäärinä, sekä tapahtumien runsaana osanottona. Varsinainen kesäeskaaderi tehtiin viime kesänä Viroon. Samaan aikaan oli myös ns. varjoeskaadereja Ruotsiin ja Maarianhaminaan, jotka myös keräsivät joukon merituulilaisia yhteisen harrastuksen pariin. Tällainen yhteistoimintamuoto on ollut seuramme tapana jo vuosia ja antaa mahdollisuuden erilaisille veneille ja erimittaisille lomille yhdessäliikkumiseen. Onhan aikaisempina vuosina samalle eskaaderille osallistunut sekä purje- että moottoriveneitä. Etukäteen on sovittu vain missä satamissa ollaan ja koska,jolloin jokainen saa itse suunnitella ajoreittinsä ja aikataulunsa. On myös mahdollista kulkea porukassa jotkut etapit,jolloin ei kaikkien venekuntien tarvitse niin tarkkaavaisesti osallistua kartanlukuun. Purjehduskilpailujen tulosluetteloissa menestyneiden veneiden joukossa oli entistä enemmän Merituulilaisia. Onnittelut menestyjille. Valtiovalta on myös jälleen sohaissut veneilyä. EU-direktiivit muuttavat uusien veneiden määräyksiä ja vaikuttavat myös katsastusmääräyksiin. Polttoaineverosta on pyydetty selvitys ja huhutaan myrkkyvärien käyttökiellosta.Saariston kapeisiin väyliin on taas tulossa uusia nopeusrajoituksia. Tähän toivoisi hieman järkeä esimerkiksi Ruotsin mallin mukaan,jossa rajoitukset ovat merenkulun yksiköissä ja näkyvät myös merikorteissa. Mielestäni järjestötoiminnalla on kaksi mahdollista elintapaa. Pysyä nykyisellään ja kuihtua tai kehittyä eteenpäin uusilla ajatuksilla ja toimintatavoilla. Merituuli on viime vuosina valinnut jälkimmäisen vaihtoehdon ehkä liiankin vauhdikkaasti. Vuosikokouksen päätös junioritoiminnan kehittämisestä ja optimistijollienhankinnasta sekä syyskokouksen radikaalit liittymismaksu- ja jäsenmaksukorotukset sekä oman saaritukikohdan hankintavaltuuksien anto hallitukselle vaatinevat hieman lisävalaistusta, vaikka olenkin sanonut, että poissaolijattyytyvät paikallaolijoiden päätöksiin. 3 Junioritoiminnan kehittämisellä ja optareiden hankinnalla pyritään saamaan juniorit hienon harrastuksemme pariin ja mukaan tapahtumiin sekä innostumaan purjehduksesta, jotta myöhemminkin näkisimme seuramme nimen kilpailutuloksissa. Kuulee myös varmaan harvemmin selityksen, ettei seuramme tilaisuuksissa ole nuorille mitään tekemistä. Talousasioissa oli kysymys ennen kaikkea vain ns. indeksikorotuksesta. Peruslähtökohtana oli ajatus,että liittymismaksut sekä tukimainosrahat ovat seuran pääomaa, jolla hankitaan pysyviä asioita, kuten saaritukikohta, jollat, laiturit ym. kun taas vuosimaksun pitää kattaa juoksevat kulut kuten vuokrat, liittomaksut sekä puut ym. vuosittaiset kulut. Vaihtoehtona olisi ollut, että tukikohdista olisi tullut ns. itsepalvelutukikohtia, jonne jokainen olisi vienyt itse veneessään puut ym. Edelleenkin on kuitenkin muistettava ettei seuran yksikään toimihenkilö (katsastusmiehet mukaan lukien) saa tekemästään työstä mitään palkkaa, vaan kaikki työt tehdään talkoilla, tai ne jää tekemättä. Järjestötoiminnan yhtenä johtoajatuksena on myös vastuu- ja aktiivihenkilöiden vaihtuvuus, jolloin ei ajeta samoja ihmisiä loppuun. Merituulessa on ollut sama aktiiviryhmä toiminnassa jo pitkän aikaa, joten olisikohan paikallaan harkita normaalin järjestökäytännön mukaista kiertoa. Vapaaehtoisia vain tuntuu olevan kamalan vähän. Merituuli on tänä päivänä arvostettu veneilypiireissä sekä veneily- että pursiseurana, ja lippumme ja viirimme tunnetaan merellä ja vierassatamissa. Toisinaan kuitenkin seuran lippu tai viiri on järkyttävän likainen tai jopa rikkinäinen. Nämä tuotteet myydään omakustannushinnalla, enkä usko kenellekään olevan mahdoton niin pieni investointi. Toivoisinkin jäsenistön ja erityisesti katsastusmiesten kiinnittävän huomiota lippujen ja viirien kuntoon, onhan se paikka johon veneessä yleensä ensimmäiseksi katsotaan, ja joka antaa seurasta,veneestä ja veneilijästä ensivaikutelman. Lipun käytöstä on myös erilaisia tulkintoja, joita noudatetaanpiukkapipoisesti ja joihinotetaan kantaa eri venejulkaisuissa. Mielestäni lipun päätehtävä on osoittaa muille vesilläliikkujille veneen kotimaa ja seura,ja sen käyttö perustuu ensisijaisesti kapteenin mielihaluihin. Kuitenkin niissä satamissa joissa lipunnosto ja -lasku on koko satamaa koskeva rituaali on sitä mielestäni kohteliasta noudattaa. Mielestäni veneily on vapaa-ajan viettomuoto joka ei saa olla kaavoihin ja määräyksiin kangistunutta stressitoimintaa, vaan hauskaa vapaamuotoista yhdessäoloa. Aktiivista ja kokemusrikasta veneilykesää toivottaen. KommodoriAri Blom

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=