Merituulilainen 1999

Atlannin yli 111 11111 11111111111 tuuli nosti parin metrin 11-11 111 1.1 1111111d11,tua vaahtopäitä. Tehtiin sait 1 1111 111 1 11111 �1111,1.1 1a iiisiii riittää Azoreille. 12.3. tuli kortti Karibialta: "kolme gastin paikkaa vapaana". Ossi ei pystynyt järjestämään lomaa, Pekalle ja minulle se onnistui. 3.5. Lento Pariisin kautta Hollannin Antilleille, SI.Martiniin, jossa Mauri odotteli. Vetelehdittiin muutama päivä ankkurissa Simson Bay laguunissa. Kuumaa. Meriveden lämpötila 29,päivälämpötila 40, yöllä 35 °C. Ei saanut oikein nukuttua. Tähän laguuniin kuulemma tullaan kesäisin suojaan hurrikaaneilta. Paikkakuntalaiset kertoivat, että kuusi vuotta sitten laguuniin oli hakeutunut toista tuhatta venettä suojaan. Yllättäen hurrikaani oli muuttanut suuntaansa ja pyyhälsi suoraan laguuniin. 500 venettä tuhoutui. Siirryimme saaren pääkaupunkiin Philip burgiin. Vuokrattiin auto, katseltiin saarta,kerättiin muonaa,tarkistettiin venettä ja suuniteltiin reittiä. Mauri kävi jättämässä lähtöilmoituksen. Valmistauduttiin lähtemään aamulla. Philipsburg 9.5. Alkoi pläkä. Istuskeltiin kannella ja katseltiin risteilyalusten/lemmenlaivojen vierailuja. Lii­ .an kuumaa lähteä maihin. Tyyntä kesti kolme päivää. Miehistö alkoi hermostua. 13.5. päästiin vihdoin matkaan. Ma Vie, "Elämäni", 40 jalkainen rautavene, kulkee aristokraattisesti. Sovimme kolmen tunnin vahtivuoroista ja että laivakello kutsuu miehistön päivittäin klo 12, 15 ja 18 rommiannokselle. Näimme kaukaa ensimmäisen purjeveneen,matkalla kai Bermudalle,muita ei sitten enää nähtykään ennen Gibraltaria. Pekka ja minä olemme yhä varsin kärsineen näköisiä, paikkakuntalaiset kutsuivatkin meitä punanahoiks1. Pikkuhiljaa alamme tottua rutiineihin. Yöllä pilvisellä säällä on säkkipimeää, enimmäkseen ajoimme kylläkin kirkkaassa kuunvalossa. Ilma on viilentynyt jo sen verran,että yöllä saa nukuttua kunnolla. Tuuli on mukavaa, sivuvastaisesta myötätuuleen 5-14 m/s, matka etenee 5-8 kn nopeudella. Yöllä tarvitaan jo tuulipukua. Pimeässä plankton hehkuu,oudon oloista. 26 _____________.._, d t uni., s111,11nukuppilan terassin huur1 1 1 1 , 1111,1 l 111 11111111 nousee yhä. Tutkaheijastin 14.5. Agregaatti hajosi, mikro ja pakastin s1 1 ,t 1 111111111 1 ,11111 tuvaraa. T äytyy ruveta kiinkäyttökelvottomia. T äytyy käyttää konetta pari k 11 1 111 111 1111111 l,,1.1111 1 koilli een ja toi sateen. taa päivässä akkujen lataamiseksi. 15.5. näi1111 , 1111 1 111 11 111111.111 l111-.1111 liinteen. Päivällä meitä ensimmäisen rahtilaivan, 16.5. olut loppui. 1 1'111 11 1, 111-1.111 1 1.111111,. mmcnen delfiinin parYöllä 2 1.5. oltiin puolimatkassa Azoreille, aj 1 11 1 , t h1 111 "·111.:c11 vieres ä, mutta kyllästu 1 1 30 nm. Sprii alkaa loppua (keittimestä), 1 11 11i. 11 1,11ol1111n, koska kuin yhteisestä pääneksi hiiliä on. Veneen kaiteessa on kiinni rost( 1 t 11111 11 p,11 1 1 111�J..ua potkua ja hävisivät sagrilli,jotakäytetäänkin nyt lähes joka päivä. Yleen i,111 1 11 1111I ·t loppuivat, yötiin viimeinen syödään riisiä ja kanaa tai porsasta ja riisiä. Me 1..111 1 1 111 1 1 111111111 s iitiin kunnolla. on turhankin leppoisaa. 11 1 Ii 1,1 111 I' '"1111 huuto n, "kaikki kannel24.5. se sitten tapahtui.Tuuli loppui täysin. L t 1 111 , ,11 111 11 M11111 i tuntee veneensä ja ahnäyttää 0,5 kn,meri on aivan rasvatyyni. Merivit 1 1I, 11!1 l1 11111 Sui korjattua jotenkin. Purvie meitä jonnekin milloin takaperin, milloin n 111 1 1 1 1111 1u1't111 meni jumiin. Pilkkopitenkin. Ma Vie keinuu hiljalleen heikoissa maini 1 11 111, 1111111 11li tapahtunut. Annettiin olla geissa, purjeet pläträävät, helat kilisevät, puo1 1 1 111111 , 1111,1111 11dotcltiin aamua. ostin oli hakkaa edestakaisin, se piti sitoa kiinni. Tässä h 1 1 11111111111111111 11111,tovalon kiinnikkeeseen. jaisuudessa tuntuu, että vene pitää kaameaa riil�t , 1 111111 l, 1 •1111 1 ii11ii mastoon äänin 190 kg nää. Otettiin iso alas. Ei millään jaksa kuunne 1,111 1 t• 1I 111! h ·lpp a, että vaihteeksi oli sitä meteliä. Kuumaa. Vähän pelätään myrskyn 1 , t 11 , 111111 11 1 11111111111 jo koneella, koska matkamista. Päivätankin pumppu meni rikki, joud 11 11 1 '1 1111111 taan pumppaamaan käsin polttoainetta päätankis Mittaristo alkoi myös hiipua,myös kompassi. K sikompassi on ja GPS toimii. 27.5. aamulla mennään sentään oikeaan suu taan nopeudella I kn. Iltapäivästä lähtien vaihtcl" si pläkää ja kuumaa. Hiiliä on vielä yksi säk Muutoin meillä on ihan mukavaa,mieliala on k1 kealla. Pekkaa alkaa vähän arveluttamaan,jottaJ tyyni jatkuu, ehtiikö hän ikinä juhannukseksi tc hin Suomeen. Vastaan tuli laumoittain portuga sotalaivoja ja niiden perässä suuria kilpikon11 Yöllä päällystö sanoi kuulleensa valaiden puhk mista ja näimmekin päivällä valastrion,jolla ei 1 lut kiire mihinkään. Aamulla tuuli on jo 4 1111 Lämmin ilma,kirkas taivas. Usko Azoreille päii misestä alkaa taas palata. Spinnua ei ole, ajeta virsikirjaa. 28.5. Laivakello ei enää kumahtele,rommi lu pui,kapinahenkeä aistittavissa. Tuuli alkaa kään1 enemmän vastaan. Kohde piti vaihtaa lännemma si, nyt se on Ponta Delgada. Matkaa Azoreille 1111111111 111111! voimistui ja alkoi temppuil111 1 1 11 tll 111111! hl 11-.kiii kääntyi kaakosta länj 1 111 111 1111p1•11 11 1111u,ta. Yöllä heräsin vahtiin 1, 111\ll111 b ·•n.Tuuli on 18 m/s ja nou11,1,1 1 11 111oy1 yiiii. Radiokin kuuluu jo, 11 1111 11 111111'1,1 allonkorkeus on jo 5-6 11,1 •11 111 1,th 111 p11hnJU,kun tunkevat sisään ja 11 11 1 11 1 11111111 kc1 taan jalatkin alta, kuten 1 111111111 I', �11l1.1"111. ltiin sentään aina kah1 1 1 11 1 11,1 l 1111111 Ruorissa on oltava, koska auto t 1, 1 1111 11111l1 111111s1 Ii 20 111/s hävisi loppukin Ii h p 1 111i- ·slu /\tlantantista. Ajatus on 1111 ..111 1111 ·s 11, cttii kestääkö. Pelättiin, että 11 111 1 1111111111t1ks•n. Aamulla ihmeteltiin 111I 11 11111111 s111111 on, kun pitäisi näkyä jo, 111 1 111 11h111111111\t11. Oltiin jo mailin etäisyy1111 ,1.111 1 1111 1h11 esiin. Vilpitöntä iloa. 11 l111111,1 1 > ·IF.ida.. Erilainen paikka kuin 1 1 11 .1,11 1 1111111 · /\✓ reille aiomme kyllä 1 l 1 1111 111 111 M1111ri rikkoi täysinäisen rom111111 11111111111- 1 1111 milli. 27 liialla lähdettiin kohti Gibraltaria,maalina Malaga, matkaa 1000 nm. Samaa rutiinia paitsi, että joudutaan ajamaan tiukkaa sivuvastaista. Tuuli ei ole kuin 12 m/s ,mutta vesi lentää suoraan päälle ja ruorimies kastuu aina kunnolla, eikä suolavesi kuivu. Koko ajan on vaatteet kosteita. Yritetään huuhdella makealla vedellä. 15.6. Nähtiin Marokon rannikko, ollaan tyytyväisiä itseemme. Paitsi että. Jouduttiin kansainvälisillä vesillä keskelle jotain ihme verkkojen laskua. Koko ajan VHF:stä huudettiin "please eapPon/a Delgada (Mia Vie etualalla) tain, don't do it". Emme ymmärtäneet koko asiaa. Mauri alkoi vastailla, että mikä mättää. Neuvoivat kuinka kiertää. Aikaa meni tuntitolkulla. Päästiin kuitenkin salmeen. Alkoi todellinen show. Salmessa oli kymmenittäin aluksia, jotka olivat vetäneet verkot poikittain salmeen. Isoja aluk ia meni ohitsemme koko ajan ja jatkuvasti soi sama laulu "please eaptain, why you do that Ö". Pimeässä väistelimme kalastusaluksia ja laivoja. /kkiä tuntui voimakas nytkähdys sekä vaimea paukahdus.. Emme edes tajunneet että se oli verkko, ennen kuin jäimme kiinni seuraavaan. Näimme itsemme jo juhli tamassa juhannusta Marokkolaisessa vankilassa. Laskeuduin uimatasolle ja aloin kiskoa verkkoa pois. Se ei ollutkaan verkko vaan pelkkä köysi kohoineen ja niitähän oli maileittain. Poikki vaan ja menoksi, Mauri VHF: sä,Pekka ruorissa ja minä keulassa tähystämässä. Siihen meni koko yö ajelle sa siksakkia. Laivat eivät välittäneet köysistä, ne repivät aukon ja eikun perään vain. Jälkeenpäin kuulimme, että kyseessä oli luultavasti marokkolaisten kalastajien mielenosoitus. Gibraltar ohitettiin yöllä tyyne sä. Komea paikka mereltä katsottuna. Virtaus on vastaan ja voimakasta. Aurinkorannikon Fuengirolaan saavuttiin päivällä 16.6 klo 13. Haikeaa jättää Ma Vie. Seuraavana aamuna lennettiin Suomeen. Mauri rakensi veneensä itse, 5 vuotta, lähti Turusta pari vuotta sitten,koukkasi 1- Iestiksen kautta ja lähti reissulle,josta oli uneksinut. Tätä kirjoittaessani Ma Vie talvehtii yhä Fuengirolassa. Merituulilaisille tervei iä Ma Vie'ltä ja Maurilta. Pekkaja Malli

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=