'IENE\<.UUE.1'US �6 P. Husonen Kv TURKU FINLAND � (02) 258 0739 Fax 258 0986 Auto 049-221 597 VARATTU tessa linjoja seuraillen. Huonon näkyvyyden vallitessa tarvitaan tarkkuutta - linjojen ulkopuolella ajoittain matalaa. Itse satamalahti pikkaisen törkyisen oloinen. Kannattaa ainakin seurailla edessä olevia muovikasseja ym. koneen jäähdytysveden oton tukkivia juttuja. Satamassa aisakiinnitys - varsinkin korkeamman varalaidan omaavissa veneissä tarvitaan jonkun verran akrobatiaa. Vaihtoehtona on kuitenkin kulkea rannassa olevan saaren vasemmalle puolelle, jossa on viiden-kuuden veneen kylkikiinnityspaikat. Piti lähteä kohti pohjoista aamulla, mutta sumu palautti meidät takaisin. Kaupungilla Systembolagetissa (jonotussysteemillä tiskille esittämään ostotoiveet; ei kovin nopea) ja muissa kaupoissa. Illalla Badholmenin ravintolalaivassa. Taivas oli illalla melkein kokonaan auki, kaunista ja rauhaisaa. Tosin paikalla ollut tivoli loi oman tunnelmansa rantaan. Make näytti meille muille kalkkiksille mallia ajamalla laitteista hurjimmalla. 6.7. Oskarshamn - Luonnonsatama (51 mpk), josta tarkemmat tiedot muilta osallistujilta, saari kuitenkin Alkumatka aavemmalla, lopussa saaristoväylää, taas noin pohjoiseen. Näimme toisen hylkeen pään ja ehkä pian saman hylkeen pään uudestaan tai kolmannen yksilön. Linnut kiusasivat sitä, joten sen oli pakko sukeltaa turvaan veden alle. Nyt tuuli oli vastainen ja hiljainen, joten ajoimme koneella. On aina jännää lähestyä tuntemattoman saaren rantaa. Tosin Carmenissa oli paikallinen satamakirja ja Carmen toimi siten luotsina. Kiinnittymisen jälkeen uimme, vesi 18 astetta. Grillasimme saaren korkealla kalliolla, aurinko paistoi ja oli lämmintä, tuulta tuskin ollenkaan. Mahtavat maisemat saaristoon ja merelle. 7.7. Skvallerhamnin ankkurilahteen 69 mpk (tarkemmat tiedot kertoo Carmen Marisin miehistö) Lähdimme aamulla pitkälle ylitykselle koilliseen lahden yli Landsorttiin. Sumu haittasi näkyvyyttä alkumatkasta. Purjehdimme ensin, mutta sitten laskimme, että pakko mennä moottorilla, jos aikoi ehtiä ensi yönä nukkumaankin. Tuuli oli nimittäin vastainen ja heikko. Nähtävyys matkalla: pienkone kävi katsomassa meitä ja BN:ä. Taas kiinnityimme luonnonsatamaan, jossa oli jo muitakin kuin meidän eskaaderi. Päivän matkalle tuli pituutta yli 13 tuntia yhteensä. 8.7. Ankkurilahti-Nynäshamn 5 mpk Aamulla suuntasimme Nynäshamniin, jossa olimme jo puolen päivän aikoihin. Carmen puhdisti köliä poistuessaan satamalahdesta. Matka oli nyt lyhyt. Iltaa vietimme CM:ssa hyttysiä paossa... Satamaa on helppo lähestyä läntistä veneväylää näkyvyyden ollessa hyvä, huonolla kelillä on ehkä parempi käyttää idänpuoleista laivaväylää. Satamassa on kaikki palvelut. Kiinnitys aisoin. Suora junayhteys Tukholmasta. 9. 7. Nynäshamn-Dalarö 23 mpk Dalarö sijaitsee lahden pohjukassa, johon rantautuminen ei vaadi suurempia manööverejä, kuitenkin väylän loppumetrit ahtaanpuoleisia, varottava muuta liikennettä. Poijukiinnitys. Meri tuli täydennysmiehistöksi laivalla ja junalla LT:oon. Kävimme kaupassa ja lähdimme taas pohjoisemmas. Matkanteko oli nyt muuttunut, kun olimme saaristossa, jossa on paljon muitakin veneitä liikkeellä. Uimme ennen satamaan menoa. Illalla satelikin. Satamamaksu 130 kr, sis. sähkön. Suihku toimi 10 kr kolikoilla/ 6 min. Illalla kävelyä ympäristössä. Toinen kävelyporukka löysi hirveän purjeveneenraadon. Veneelle oli käynyt tosi huonosti. 10.7. Dalarö-Tjöckön eteläpuoli 57 mpk Satamalahdessa on ankkurointimahdollisuuksia rantaankin, mutta tuulen ollessa idän puolelta ankkurointi ei ole suotavaa rantaan vaan idänpuoleiseen ankkurilahteen. Nyt pääsimme luovimaan oikein tosissaan, koska tuuli oli navakkaa ja vastaisensuuntaista. Onneksi aurinko paistoi. Kahdella reivillä 37_;
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=