M·t·· ·h tt·· ? 1 a I me a... . Aurinko paistaa ja kevät lähestyy vääjäämättä myös veneilijälle. Perjan� ina _ 1.4. � ää _ !: tt '.� mennä purkamaan veneelta talv1takk1 paalta. Saapuessamme rantaan huomasimme, että pressua oli viillelty si � ltä tä � ltä. Kivu� essani veneen sisälle huomasin, etta moottonkoppa oli nostettu pois ja kaikki letkut, johdot ja säätö vaijerit oli katkottu, sekä moottorin � iin � itys pultteja aukaistu. Kyselin sataman om1sta1alta oliko hänellä mitään tietoa tapahtuneesta. Hän kertoi, että 30.3.n.13.00 rannassa oli vieras auto, jolloin hän meni kyselemään millä asioilla liikuttiin. Kivutessaan meidän veneeseen oli tämä "korjaaja" veneessä, jolloin hän vastasi suoraan, että on wicströmin korjaaja ja oli tullut korjaamaan öljypumppua. Muihinkin kysymyksiin hänellä oli aina heti valmis vastaus, joten kaikki tuntui uskottavalta. V ? ro� ei ollut kiinnostanut mikään muu kuin JUUn moottori, koska kaikki muu oli paikoillaan, eikä veneessämme talvisin juuri muuta olekaan. Tästä tapauksesta voi jokainen kanssa veneilijä VOLVO PENTA Merimoottorit Varaosat QL-Lisävarusteet Huollot Korjaukset KESÄISIN KIOSKISTA Polttoainejakelu Kortti- ja seteliautomaatti 24h/vrk ,lim1 S-MarinOy Tammistontle 256, 20900 Turku Puh. (02) 284 6300, Fax. (02) 284 6301 www. s-marin.fi -----------� miettiä, miten tällaisia tilanteita pystyisi _ estämään. Toivottavasti pääsemme perinteiselle vappupurjehdukselle. Purjehdusterveisin s/y Daria 11 KUKA KUKIN ON eli kertomuksia Merituulilaisista osa 1 Prologi . . k t·k .. . ... . Seuraavat tarinat ovat JO o I t11vIsIa ta, faktaa, riippuen siitä miten henkilöt, joita tarinat koskevat, ottavat tarinat. Kommodori Konttinen on kuitenkin luvannut kantaa osan vastuusta ja todennut että tämän kirjoituksen ymmärtäminen on lukijan vastuulla. Kohtaamisia Rankan purjehduskilpailun jälkeen alkoi ilta saapua ja äänet tuulen hiljennyttyä kaikuivat selvästi alkusyksyn pimenevässä illassa. Marskärin kaunis luonto korosti tyynen veden pintaan heijastuvien purjeveneiden joukkoa. Erään veneen kannelta kuului selkeästi sana Merituuli ja Tuuletar. Molemmat tuttuja sanoja, joten suunnistin kohti epämääräistä purjehtijajoukkoa, joka lähemmäksi tullessani paljastui joukoksi osittain tuttuja purjehtijoita. Veneessä istuivat Tapsa ja Seija Koski (Facil 30, Tuuletar), likka Mikkonen (Albin Express, Can Can), Jari Palsio (Avance 245, Armida) ja Rippe Vainio (Omega 30, Pikantti 2). Sain kutsun kera gastini istumaan iltaa ja parantamaan maailmaa. En ollut silloin vielä Merituulen jäsen, mutta olin bongannut seuran jäsenten välisen välittömän ilmapiirin ja hauskanpidon, jossa turha jäykistely ei ollut pääosassa. Tapaus Kosken Tapsa Purjehtija isolla P:llä arvioiden sitten purjehdittuja maileja tai menestystä MM-kilpailuissa. Yleensä Tapsan kommentit hyvin purjehdittujen kilpailujen ovat olleet seuraavan kaltaisia "tää oli meidän keli, ei me muuten.." tai "kävi hyvä tuuri, kun...". Tapsan hyvä tuuri on jatkunut vuositolkulla, jos sitä mitataan menestyksellä kilpailuissa eli mies, joka osaa purjehtia, muttei tee siitä numeroa. Nuotiolla Tapsan hersyvä nauru vie mukanaan vakavamielisemmänkin seilorin. Kilpailujen pokaalit ovat Tapsan tekemiä, en tiedä kuinka pitkän ajan, mutta ainakin viimeiset kymmenen vuotta. Kaiken kaikkiaan mukava pariskunta tämä Koski & Koski. (Nykyinen vene on Scanmar 345, kirj. huom.) likka Mikkosen mysteerinen katoaminen Ilkan kanssa olen tuntenut sielujen sympatiaa aikojen alusta, koska kirjoittajalla ja llkalla olivat samanlaiset veneet. Itse asiassa allekirjoittaneen ensimmäinen kilpailu tapahtui Jarin ja Ilkan yllytyksestä. Ilkan muistan myös karismasta, josta on vaikea sanoa mitään yhtä tekijää vaan koko paketti vaikuttaa. Mies kuitenkin omasi hyvän seuramiehen taidot ja oli muutenkin varsinainen gentleman. Ilkan opimme tuntemaan (kommodori ja minä) pintaa syvemmältä Viron minieskaaderilla (Albicilla, lna, Big Nicci) 2000. Ensimmäinen ilta Virossa oli varsin juhlava ja juhlan jäljet näkyivät aamulla. Varsinkin likka oli kehittänyt itselleen vakavan oloisen olemuksen, johon kuului varovainen kulkeminen ja kovien äänten välttäminen. Tunsimme vilpitöntä myötätuntoa katsellessamme Ilkan voipuneita kasvoja. Vironmatkalla perustettiin myös legendaarinen Merituulen matkapurjehtijaklubi Lehtman Lepuuttajat 29.6.2000 legendaarisessa Pööru Poi Baarissa, jota ei enää ole. (Sittemmin seuraan ovat hyväksytyt myös s/y Carmen Maris ja s/y KeenTied miehistöineen (kirj. huom.). Seuran veneet tunnistat pakstaakissa olevasta pienestä lepuuttajasta. Hangon tullimies totesi meitä katsellessaan, että "moottoriveneily on motorsport, mutta purjehdus on sport". Myöhemmin likka, tämä henkeen ja vereen (myös varakommorina toiminut, kirj. huom.) merituulilainen, katosi yllättäen. Kuulimme jostain asiaa ihmeteltäessä että mysteeriseen katoamiseen liittyi nainen ja että oma llkkamme on myynyt veneensäkin ja muuttanut Ouluun!! Ne naiset, ne naiset - mutta jos likka luet tämän, niin muista että Sinua kaivataan vilpittömästi takaisin. Merituulilaiset auttavat ja palvelevat eli Pekka pelastaja (Huuskona myös tunnettu, kirj. huom.) Huuskon Pekka on siitä harvinainen purjehtiva merituulilainen, että hänellä lienee 59�:,,
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=