joissa niitä käytettäisiin esim. kilpailuissa. Jokaisen oma asia olisi ottaa ne käyttöön tai ei. Kaiken kaikkiaan rikin tulisi olla sellainen, että se on kestäväja kuitenkin trimmattavissa. Toppirikillä ja osatakilalla on etunsa. Tosin itse kallistun osatakilan puoleen. koska sen säätömahdollisuuden ovat monipuolisemmat {tosin itselläni ei ole paijon kokemusta toppfrikistä). Purjepinta-alaa saisi olla riittävästi - ainahan voi reivata. mutta toisin päin homma ei oikein onnistu. Sisätilat Oman näkemykseni mukaan veneestä tulee löytyä kunnon nukkumapaikka vakiomiehistölle ts. makuusijan tulee olla riittävän pitkä ja leveä. Salonki on kukkaron mukaan venyvä käsite {siis veneen kokoon liittyvä astia). Mitä isompi sen mukavampi siellä on olla isolla porukalla. Itse en aNosta karttapöytää ja siihen liittyvää istuinta mitenkään keskeiseksi. Jos se on uhrattu toimivamman salongin hyväksi. niin hyvä niin. Perus teena on se. että perheveneilijä haNoin on sisällä navigoimassa. Yleensähän se hoidetaan ulkosalla, paitsi ne veneet. joissa on oikein miehistö (siis useampi kuin se yksi elc1mänkumppani). Kapyysissa on hyvä olla riittävästi laskutilaa ja asianmukaiset kaapit sekä keittovehkeet. Kylmiö lienee nykyään jo useimmissa veneissä, mutta sen ominaisuuksiin en puutu tässä jutussa. Vessan koon pitäisi riittää myös pukeutumiseen ja siellä olisi hyvä olla tilaa myös sade- vaatteille. Venevalmistajilta toivoisi myös jo rakennusvaiheessa pohdintaa pohjaläpivientien paikoista, niitä kun joutuu kuitenkin jossain vaiheessa uusimaan [Yleensä tila on mitä kammottavin paikka tehdä vaihtoa). Lisäksi voisi asentaa muutamia valmiita johtoasennuksia tai asennusputkia jälkiasennuksia varten. Kone ja propellaattori Vakiokoneen sijastaottaisin pykälää isomman ja taittolapapotkurin (vähintään kolmilapainen). Ne eivät uudessa veneessä hintaeroltaan ole kauhean isoja. mutta jälkikäteen vaihdettuna tosi tyyriitä. Hyödyt ovat kiistattomat kovassa kelissä ja paikoissa. joissa joutuu ahtaissa pai koissa venettään pyörittämään. Akseli- vai S-vetolaite. kummassakin on puo lensa. En osaa niitä oikein aNottaa. kumpi olisi parempi. Allu - i(§rnrn e�eri jO � uelisensa sai vat fielrn i- 1 +i,uun al�u�ue le ll aj ä l �i�asvua .oo)e ritu l.l len 1 laivue 6nnittelee uu . aen -rne rituu lilaisen is�ää jO äls�&ä \ •Tapsa on tehnyt venekaupat Hanse 350 -merkkisestä veneestä. Entinen vene, Scanmar 345. Tuuletar II siirtyy Helsingin seudulle. • Kimmo Suomi hakee uuden veneen Hollannista. Vene on 1 Dehler 34 -mallinen. Vene lähtee purjehdukselle uuteen kotiinsa noin toukokuun 22. päivä. Aikaisempi vene oli Sunwind 27. Viipuri nimeltään ��� i[� �� .-.. - Matti j ää eläkkeelle opetta j an hommista tämän lukuvuoden lopussa eli toukokuun lopussa. Matti saavutti myös tasavuosia huhtikuun alkupuolella. Matti on myös vaihtanut venettä eli hänen uusi veneensä on Huuskon Pekan entinen Amiquita ( Comfortina 36 ) . � . Seul'lla.o ovat liit r:yneet ls ~ Jaana r - . r . , ..... o Ja kaiseu �e. s�e �ilaaVat 3 0 -ja J_ a FlllnsaiJoriJJa, io .nka niIJJ. 011 Pue/J a. ' I'e .rveruJo a Ve 11e ;J )'se11ra M; lee n! e'1ruu- �
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=