Ex Yxis eläkkeelle Saimaalle makeaan veteen Meillä oli tullut veneen vaihdon aika ja ostaja ilmaantui Kuopiosta. Aiemmin oli ollut puhetta lähdöstä jonain kesänä Saimaalle, tässä se osittain toteutui. Kaupassa sovittiin, että tuomme veneen Lappeenrantaan koska ostajalla ei kuulemma löydy kielitaitoa. liman luotsia kulun vaatimuksena on VHF ja englannin kielen taito venäjän viranomaisten kanssa kommunikointiin. Viranomaisten kanssa kommunikointi jäi aika vähäiseksi. Yritin soittaa rajanylitysajan lnflotiin mutta kukaan ei vastannut. Santion jälkeen RussianCoast Guard kutsui kanavalla l 6 ja pyysi työskentelykanavalle. Siellä kyseli edellisen ja määräsataman, venetyypin, nimen ja purjenumeron sekä miehistön lukumäärän. Sen jälkeen kuuntelu kanavalla 11 ja 16. Ensimmäisellä sululla Bruschnitsnoessa kävi Venäjän tulli ja vasta Pällissä passintarkastaja. Hain merenkulkulaitoksen sivuilta tietoa tulevasta retkestä ja vaadittavista asioista. Välineluettelossa olevia tavaroita ei kukaan kysellyt mutta hyvähän ne on olla olemassa. www.fma.fi/va- paa ail<aan/kanavat/saimaa . ph p (vapaa_aikaan välissä alaviiva) • kauttakulkuohjeet • veneliikenneohjeet (vasemmalla ilmoituslomake hoitokunnalle ja miehistöluettelo) • kanavamaksut Lisäksi osoitteesta www.saimaalle.com löytyy osittain samaa tietoa. Googlel/a löytyi kaikenlaista juttua haulla Saimaa tai veneellä Saimaalle. Lähetin Saimaan Kanavan hoitokunnalle viikkoa ennen kirjeitse tuloilmoituksen/kaavakkeen sekä kuitin maksetusta kanavamaksusta (16,80 meno tai 33,60 euroa meno-paluu). Veneily karttasarjan Helsinki-Viipuri sekä veneily CD:n tilasin Troililta Helsingistä edellisellä viikolla keskiviikkona. Ykkösposti toi sen seuraavalla viikolla maanantaina lähtöpäivänä. Paperikamoja 11 ja 12 ei enää julkaista vaikka nekin olivat vaatimusluettelossa.. Edeltä käsin otin kopioita miehistöluettelosta (6 kpl), venetodistuksesta (6 kpl) Miehistöön kuului kulinarismiosaston keittiöpääflikkö Kaisa. poliisipäällikkö Matti ja veneen päällikkö Hannu. Kotkassa olisi sunnuntaina ostajista tulossa mukaan Tommi ja Mika. Maanantai 09.07.07 lähtö 1440 Raisionlahdelta koneella ajaen koska ei tuullut. 28 1 Merituulilainen 2008 Stormalön kohdilla taakse katsoessa näkyi pelkkää sadetta, mutta päästiin kuivana alta pois. Länsituulta oli luvassa ja Pensarin jälkeen päästiin purjeilla Högsåraan saakka. Tulo 2105 matka 34 mailia. Kävimme Farmors Cafessa tervehtimässä tuttaviamme ja yövyimme Keisarinlahdessa. Tiistai 10.07.07 lähtö 0855 Kauniissa tyynessä säässä itää kohti. Kasnäsin jälkeen virisi heikko länsituuli joten päästiin melkein iltaan saakka purjeilla. Koska oli hyvä tuulen suunta, päätimme jättää Hangon väliin ja yöpyä vasta Barösundissa, tulo 1955 matka 55 mailia. Siellä oli Salen kauppa vielä auki, joten saatiin täydennystä provianttiin. Polttoainettakin piti ottaa 20 litran varakannu mutta automaatti ei suostunut toimimaan vaikka pumppu pyöri, lirutti kuitenkin 3 litraa ilmaiseksi. Keskiviikko 11.07.07 lähtö 0710 NeUän aikaan alkanut sadejatyyni keli jatkuivat iltapäivään saakka, jolloin oltiinkin jo Espoon paikkeilla. Ajelimme Porkkalan sisäväylää Helsingin ohi ja edelleen Porvoon ohi Suur-Pellingin pohjoispuo lella olevaan Bånholmen nimiseen saareen, jossa oli Nesteen Venekerhon uusi tukikohta. Paikka oli niin uusi, että siellä oli vain laituri, Puu-Cee ja keskeneräinen grillikatos. Tulo 1900 matka 66 mailia. Iltapalan jälkeen menimme nukkumaan. Torstai 12.07.07 0905 Hieno ilma, tuuli edelleen lännestä. Ajelimme koneella pikkuväyliä kunnes Hästön jälkeen pääs tiin purjeilla Loviisaan saakka. Loviisassa on siisti vierasvenesatama, sauna vain tilauksesta. Svartholmin linnakkeella olisi ollut toinen vierassatama. Tulo 1355 matka 27 mailia. Pe rj antai 13.07.07 lähtö 0805 Heikko länsituuli ja aika korkea aallokko matkalla Kotkaan. Välillä autettiin koneella kun tuuli loppui. Kotkan Meriniemeen tulo 1400 matka 29 mailia. Saunaan ja uimaan makeaan meriveteen. Lauantai 14.07.07 Satoi koko päivän. Saunominen ja uImIncr1 Illalla käytiin syömässä Populuksen alakerrass, 1, jossa taljouksena kello 2300 jälkeen seurur:t•II halvin annos puoleen hintaan. Maukkaat ja 1\ol annokset. �- Sunnuntai 15.07.07 Tehtiin viimeisiä ehostuksia veneeseen, koska epätavallisesti aamupäivä satamatta. Katseltiin Tali Ships' Racen laivoja, joita oli jo muutama saapunut. Kello 1700 saapuivat uudet omistajat Kuopiosta. Menivät kuitenkin hotelliin yöksi ja pojat lupasivat olla paikalla klo 0400 lähtöön. Maanantai 16.07.07 lähtö 0400 Pojat saapuivat kello 0330 joten menoksi ja kahvia matkalla, koska aamiainen oli ohjelman mukaan vasta kello 0730. Parin tunnin koneajon jälkeen puljeet ylös ja kohti Santion merivartioasemaa. Ilmoitus kanavalla 68 tuntia ennen tuloa ja merenvartijat saapuivat paikalle samaan aikaan kuin mekin. Tulo 0830 matka 26 mailia. Passintarkastuksessa ja tullilistan teossa ei mennyt kuin vartti ja taas oltiin menossa. Lähtö 0855. Purjeet ylös ja pitkiä suoria kohti Viipuria ja kanavaa. Keskipoijuja oli vain kunkin suoran päissä. Russian Coast Guard huuteli kanavalla 16 kun päästiin ensimmäiselle poijulle. Vastasin mitä kysyttiin eikä muita yhteydenottoja tullut. Normaalisti vene käy viimeistään ennen Viipuria tarkastamassa ulkosivulla olevat veneen nimen ja rekisteri- tai purjenumeron. Purjeilla päästiin viimeiselle suoralle ennen Viipuria ja koneella loppumatka ensimmäiselle sululle. Sulkuun meni ennen meitä rahtilaiva, joten jouduttiin odottelemaan puolisen tuntia. Juustilan / Bruschnitsnoen sulussa oltiin 1640 matka 45 mailia. Sulussa kävi Venäjän tulli ottaen yhden miehistöluettelon ja alustodistuksen. Yhdessä tullin kanssa täytettiin laiturilla Venäjän tullilista. Kahdessa ensimmäisessä sulussa kiinnityttiin oikealle puolelle, sitten vasemmalle ja taas oikealle jne. sulkulistan mukaan. Välillä roiskaisi vettä taivaalta, jolloin peräpressu vedettiin kiinni ja nautittiin sateen ropinasta. Rahtilaiva oli jokaisessa sulussa edessä puolen tunnin odotuksineen. NeLJännessä Venäjän puolen sulussa, lllistoessa, tuli puolentoista tunnin odotus kun päästivät meidän perässä tulleen rahtilaivan ennen meitä sulkuun. Pällissä kävi Venäjän passintarkastaja ja otti miehistöluettelon ja venetodistuksen. Kohta oltiinkin rajapoijujen kohdalla ja takaisin Suomessa. Nuijamaan laituriin tulo 2315 matka 12 mailia. Tulli kävi tervehtimässä ja tilasimme siltä passintarkastuksen aamuksi kello 0700. Tiistai 17.07-01 Rajavartioston miehet kävivät täsmällisesti tasan 0700 ja pääsimme lähtemään 0735. lima oli kuin morsian ja maisemat hienot. Veneen päällikkö kävi Saimaassa uimassa veneen perästä vähän ennen L.appeenrantaa, jonne tulo 1 130 matka 15 mailia. Matkan pituus Raisio-Lappeenranta 309 mailia. Allekirjoitettiin kauppakirjat. skoolattiin kuohuviinit ja jätettiin hyvästit vanhalle palvelijalle sekä toivotettiin onnea tuleville järviseilauksille. Tavaramme lastattiin taksiin ja vietiin rautatieasemalle. Taksikuskilta saimme vinkin hyvästä muikkuravintolasta nimeltä Cafe lsak. Muikut loppuvat kuitenkin yleensä aina kesken ja niinhän meillekin kävi kello 1330 aikaan. Oli pakkotyytyä ravintola/aivan muikkuihin. mutta hyviltä nekin maistuivat. Ruokalevolle mentiin linnoituksen puistoon. Ihmiset katsoivat säälien meitä asunnottomia. Siinä makasi kaksi spurgua ja luumusukka mutusteli vieressä herneitä ja mansikoita. Lopulta oli aika lähteä junalle, joka lähti kello 1740. Junamatka meni nopeasti. Pasilassa oli 15 minuutin junan vaihto ja Turussa oltiin kello 2200. Kesällä tuli kierrettyä koko Suomen rannikko, toukokuussa Tornio-Raisio 450 mailia. Saimaan matka dli niin vaivaton ja helppo, että ehkä myös ensi kesänä tehdään matka Saimaalle, Tallinnan kautta ja kierretään vähän enemmän. Saimaalla on hienoja paikkoja ja miellyttävä uimavesi. Kaisa ja Hannu Kiuru sly Ex Yxis nykyinen vene s/y Sylvia Merituulilainen 2008 1 29
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=