Merituulilainen 2008

Maanantai Aamulla nukuimme pitkään ja nautimme herättyämme auringosta. Päivällä vierailimme sataman venetarvikeliikkeessä ja illalla kävelimme Vanhassa kaupungissa ja olimme syömässä. Tiistai Seuraavana aamuna oli tarkoitus nousta aikaisin katsomaan Gotland Runttiin osallistuvien veneiden kääntöpoijun kiertämistä sataman edustalla ja Matti olikin ajoissa rannalla paraatipaikalla näkemässä isomman joukon kilpaveneitä. Me mattimyöhäiset näimme vain häntäpään veneitä. Lähdimme katsastamaan saarta bussilla 20 Fårösundiin. Näimme saaren tyypillistä pohjoisosan maisemaa. Bussin reitti kulki itärannan Sliten kautta. Fårösund oli pieni lauttarantapaikkakunta. josta olisi päässyt suntin yli lautalla vastarannalla sijaitsevaan Fårön saareen. Löysimme sieltä kuppilan. jossa saimme syödäksemme. Illalla, kun palasimme Visbyyn, alkoi sataa. Keskiviikko Nynäshamn Aamulla piti nousta aikaisin, koska matka Visbystä Nynäshamniin on pitkä, eli puoli kuudelta irrotimme köydet. Alussa ajoimme koneella viisi tuntia, koska toive oli päästä ennen yötä perille. Kahdentoista aikaan sai jo reivatakin, ensin Isoa Ja sitten myös Genuaa. Eli loppumatka eteni vauhdilla. Merisumua maisemassa kello 15.35. jolloin etäisyys ensimmäiselle reittipisteelle lähestyttäessä Landsorttia oli 6 ja puoli mailia. Eli ei vielä vaaraa törmätä merimerkkiin tai l<areihin sumussa. Laivoja ynnä muuta merellä liikkuvaa piti tähystää tosi aktiivisesti joka puolelle ympärillemme, koska näkyvyys oli niin rajoitettu. HyLJehavainto. Alle tunnin riitti sitä sumua ja Future olikin sitten oikealla edessämme. Puoli viideltä pystyimme näkemään Landsortin majakan hahmon. Seitsemältä otimme taas konevoimat käyttöön ja puoli kahdeksalta saimme köydet kiinni Nynäshamnin laituriin. Positiivinen yllätys oli ehtiä taittaa 79 mailia 14:ssa tunr:iissa. Torstai Tuulee pohjoisesta yli 10 m/s - ei lähdetä matkaan. Perjantai.6.7. oltu reissussa kolme viikl<oa, Angön saari, Napoleonsv,ken Ei ihan edullinen tuulen suunta tuo NO, kun suuntamme on noin N. Kiinnityimme Napoleonsvikenin luonnonsatamaan, me Big Niccin perään, Futuren viereen. eli tarvittiin vain kaksi keulapaikkaa rantaan (mailit 40). Vuorossa oli taas Falukorv-ateria ja jälk.iruoaksi lättyjä hillalla, nam. Lahti oli suuri ja veti mahtavasti veneitä hoteisiinsa. Osa oli ankkurin varassa keskellä lahtea ja loput monella puolella lahtea rantaan kiinnittyneinä. Lauantai lngmarsön eteläranta Taas tuulee noin N:stä ja meidän suuntamme sama alkumatkan itäsuunnan jälkeen. Sataakin taas tällä kertaa. Möjan tienoilla aloimme etsiä satamapaikkaa, mutta sen satamat näyttivät täysiltä (lomakausi parhaimmillaan). Emme mahtuneet Fin�amniin emmekä sen vastapuolella olevaan satamalahteen tai laituriin. Lopulta saimme veneemme kiinni merkitsemättömän luonnonsataman rantaan lngmarsööhön. Silloin kello oli jo noin 18.30 (mailit 34). Söimme veneissä. Sunnuntai Furusund Fnnen kymmentä noStimme ankkurit ja ajoimme ensin Paratiisilahden läpi mukavaa näköala-­ reittiä ja yhdyimme sitten Finnhamnin ohitse menevälle väylälle. Tuuli, arvaa mistä ja arvaa rnrkä meidän suuntamme (kotia päin pikku hil­ /<irl, kun loma alkaa loppua). Mailit 15. rurusundin vierasvenesatamassa saunoimme (\r�ältyysatamamaksuun) jaAllu poltti ranteensa yksin saunoessaan, kun ei arvannut, että ruotv1lc1isesta saunasta voi tulla pofttavaa löylyä, v, rikka pitäisikin kättään rennosti kiukaan yläpuoll'lld. Siis löylykauhasta puuttui varsi eikä ollut kokemusta ruotsalaisesta kuumasta saunasta. (Nynäshamnin sauna oli vähemmän kuuma. L lr jos haluat siellä kokea suomalaisen saunan 1, ,mmön, huolehdi erityisesti kiukaan lämpöti1.rn säädöstä.) Onneksi Kuntsilla oli vielä jäLJellä f)<1lovammasalvaa. jota sitten saimme Allun vammr1n hoitoon. Kiitos Kuntsi! Se vei kivun ja hoiti muutenkin. Furusundin saunassa on yhteinen l<iylyhuone miehille ja naisille eli uikkarit ovat ,1 1miteltavat. Sc1unan jälkeen olimme lauttarannassa nautti111i 1�sa hinta-laatusuhteeltaan loistavaa pizzaa. Maanantai Maarianhamina, Itäsatama Ennen kahdeksaa lähdimme kohti koto-Suomea laivaväylää pitkin. Taas oli muitakin veneitä mat1<aseuranaAhvenanmeren ylityksellä. Maileja 50. Tiistai Hallonholm Aamulla asioilla kaupungilla, sitten matka kohti Turun saaristoa. Lemström-Lumparn-långnes-laivaväyfää-Kihti ja sitten laskimme, että jos menemme Hästikseen kuten muut, olemme tosi myöhään perillä. L.ahempää löytyy nukkumapaikka Kaarinan veneilijöiden Hallonholmin satamasta, jonne siis päätimme mennä. Siellä olimme puoli tuntia ennen puoltayötä, joten matkaa teimme vähän alle 13 tuntia, 60 mailia. Keskiviikko Hästis eli "kotona" taas Irti 1 0.45, ajoimme koneella tyynessä ja havaitsimme hylkeen ennen Kokombrikia fnukkumassa) kuona pystyssä. Kun lähestyimme, se sukelsi ja tuli taas hetken päästä pintaan. (Valokuvia löytyy todisteeksi tästä havainnosta.) Kävin Nauvossa eli "hyppäsin" laiturille, kävin asioilla ja palasin taas takaisin Levottomaan. Kello 15. 15 kiinni Hästis Futuren viereen. Muut veneet laiturissa Big Nicci, Carmen Maris, Arvinsilmä ja Sun Boy. Saunoimme. Grillasimme ja vietimme eskaaderin päätöstä. Mikkosen likka, Aila ja Sirpiön Kullervo tulivat myös saareen s/y Meritillä Kun matkaa tavoitteena on tietty määränpää, ei voi välttyä kryssipäivistä, joita meillekin siunaantui. Hyvää tuuria oli kaikissa isommissa ylityksissä, koska niissä saimme edetä suht suoraan. Mukava oli käydä Öölannissa ja Gotlannissa, sinne tekee mieli aina uudestaan. Maileja kertyi koko reissulle 7 10, josta seuraa, että pitkiä päiviä teimme monta. NeLJän veneen eskaaderi onnistuu vielä oikein mukavasti, saimme laituripaikat aika mukavasti satamissa. Matkasuunnitelmista ei tullut riitaa. Kimppaveneilyn positiivisia puolia on paLJon, kaikki mukavat ruokailut, seurusteluhetket illanvietot ja retket matkan varrella. Matkanteko on kivaa kavereiden kanssa. Kiitän ja suosittelen lämpimästi. Leena Merituulilainen 2008 f 41

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=