Background Image
Previous Page  10 / 70 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 70 Next Page
Page Background

8

I

Merituulilainen 2012

asiaan... Vilpurilla teimme ensimmäisen laivas-

tovierailumme ulkomaille eli kävimme kesinä

2006-7 Ruotsissa Tukholman saaristossa pyöri-

mässä. Ensimmäisen reissumme teimme VMT

Merituulen pikaeskaaderissa, jossa mukana

olivat Koivulanahot feat. s/y Future ja Lehtoset

feat. s/y Alice. Vilpuri oli mukava vene, jonka

muutamaan otteeseen saimme kulkemaan-

kin. TPS:n Salanterän Samulikin joutui kerran

todistamaan, kun Sunwind 27 pyyhältää plat-

lenssillä ohi lähes puolet pitemmän Bavari-

an. Heikkilän Roope teki Vilpuriimme uuden

genuan ja tämän jälkeen FE83:t olivat myös

pelkkää riistaa...

Talvella 2007 iski venekuume ja reseptiksi kuu-

meeseen löytyi Hollannista, Monnickendamista

Dehler 34. Annen syksyllä Hulluilta Päiviltä

hankittu kevätreissu Amsterdamiin muuttui-

kin yllättäen (!) veneiden tarkastelumatkaksi.

Elämä on ihmeellistä... Kolmesta tarkastetusta

Dehler-vaihtoehdoista ehdottomasti parhain

oli s/y Eglantier, jonka nimi suomennettuna

on koiranruusu. Ei ehkä nätein nimi varsin-

kaan flaamiksi lausuttuna. Voin antaa näytteen

Hestiksen grillimajassa sopivassa moodissa...

Toukokuun puolessa välissä helatorstaiviikon-

loppuna meitä lähti viis tulevaa Pohjanmeren

urhoa hakemaan paattia kotiin. Matka muo-

dostuikin melko vaiherikkaaksi, sillä lämppäri

ei toiminut, koska olimme matkalla koilliseen,

joten tuuli oli koillisesta koko ajan ja kryssiessä

kastuu. Mieleenpainuvia kokemuksia tuli oikein

pohjanmeren mitalla; rantautuminen Borku-

min satamaan kahden aikaan aamuyöllä pilkko-

pimeässä, lähtö Borkumista vaikka satamakap-

teeni lähes kielsi meitä lähtemästä ulos merelle

- «it›s windforce 7 out there» «we can›t stay,

we gotta sail back to Finland!», kryssiminen yli

Pohjanmeren kauppa-alusten liikennekaistojen

ja saapuminen Cuxhaveniin Elben yläjuoksul-

le. Kielin kanavan jälkeen jatkoimme matkaa

edelleen koillistuulessa kryssien. Hanöbukte-

nin jälkeen päästiinkin hetken aikaa purjeilla

oikeaan suuntaan, kunnes tyyntyi kokonaan.

Kalmarista tultiin koneella yhtä rytkyä Raisioon

asti. Helppoa vene-elämää (båtliv på svenska);

aurinko paistoi, oli lämmintä ja Helmisen Raipe

ajoi. Tämän osuuden mieleenpainuvimpia

kokemuksia oli, kun hinattiin Gotska Sandötä

perässämme - ainakin siltä se tuntui ja nähdä

auringon nousevan Utön takaa. Suomen Lei-

jonaa tervehdittiin tietenkin Maamme-laulun

sävelin ja sanoin.

Eglantier Tukholman saaristossa

Baggenfjärdenillä.

Vilpuri Ruotsissa...

Raipe Helminen

ajovuorossa.

Utö auringonnousun aikaan.