Rotary Norden 19/1

Rotary Norden nr. 1, 2019 20 Sverige Hyr ditt eget slott i Tag med vänner och släkt på en oförglömlig upplevelse i Bretagne. Varför inte en kulinarisk resa, krönt med goda viner och en enastående golf, eller bara en lugn semester vid vår pool. Välkomna. Marie Nilsson d’Aubigné • Telefon: +46 705-53 26 20 Varje hus går att hyra separat: Slottet: Upp till 15 pers. Stora Parkhuset: 6-8 pers. Lilla Parkhuset: 4 pers. Grindhuset: 6-8 pers. www.grandval.nu VEM VILL DU HÄNGA MED? Vilken bild av Rotary vill vi framföra? #Rotary#BillGate#EndPolioNow! Det handlar om att använda Rotarys värdegrund när man vill få igång människor. Vem vill vi hänga med? Varför ska Rotary jobba med PR när vi har fullt upp med att rädda tredje världen? Vad gör vi åt myterna om att Rotary är gubbigt, består av bara vithåriga äldre män, mystiken och ritualerna? Vilken bild av Rotary ska vi framföra? Den frågan ställer Mia Rolf, PR-ansvarig i distrikt 2390. – Eftersom det finns så många myter om Rotary är det viktigt att vi talar om vad vi gör och att vi är ganska trev- liga, faktiskt, även om det inte alltid framgår. Vi visar upp tråkiga bilder på uppradade människor även om vi har roligt. Är det den bilden vi vill förmedla, frågar sig Mia Rolf och vänder sig till ett 20-tal PR-ansvariga rotarianer som samlats för att lära sig hur man an- vänder sociala medier för att förmedla bilden av Rotary. Sociala medier ligger i tiden. Like på Facebook, Dela på LinkedIn och # på Twitter är bara några av alla kanaler som Rotary kan använda för att Sprida rotarys budskap. Men det är fortfa- rande väldigt få som använder sociala medier...med undantag för en viss president i USA. – Vi jobbar mycket på att vi ska vara ett internationellt yrkesnätverk som verkar för fred och vänskap. Som vd på Ideon brukar jag säga att Ideon är ett Globalt nätverk. Vilken bild vill Rotary visa upp, undrar Mia Rolf. Det handlar om att använda Rotarys värdegrund när man vill få igång männ- iskor. Vem vill vi hänga med? – Är det bilden att vi äter och lyssnar på föredrag och sen går hem som vi vill visa upp? Vi måste bli bättre på att använda olika medier och visa upp läckra bilder som visar att vi har skoj och gör bra saker. Ett inlägg i sociala medier kan nå ut väldigt långt, till flera tusen och ibland miljoner människor om vi alla är flitiga på sociala medier. Det räcker med att du trycker på Like eller Dela så har alla dina kompisar på Facebook, LinkedIn och Twitter fått budskapet. Skriver du #namn/ organisation#rotary# BillGates så hittar det fram i systemet och sprider budskapet vidare till Bill Gates kompi- sar till exempel, förklarar Mia Rolf och tillägger att humor är bra. Varje månad skickar Mia Rolf ut Su- perhero mail till sitt PR-team, klubb- sekreterare och så vidare som inne- håller länkar till sociala medie-inlägg på Rotarys kanaler. När mottagarna klickar på lankar, gillar och delar så sprids det vidare så att ännu fler får veta att Rotary finns och vad vi gör. En slags gerillamarknadsföring som hyllar Rotary. – Man måste vara streetsmart…och en sak till; förklara alla förkortningar som är typiskt för Rotary. Vem utanför Rotary vet vad de betyder? säger Mia Rolf avslutningsvis Text och foto:KimHall

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=