Rotary Norden 19/1
Rotary Norden nr. 1, 2019 31 Sverige Årets julklapp präglas av återvinning och hålbarhetstänk. Rotaryklubben Carolina i Uppsala har tagit fasta på detta, och slår ett slag för fairtradekas- sen som lämplig ”Give Away” till julen. Överskottet från sålda kassar går till Rotarys projekt i Afrika. – Det blir en tvåfaldig vinst. Dels minskar vi användningen av plastkas- sar, dels stöder vi en hållbar utveckling i Mutomo, säger klubbpresident Lena Hallergård, initiativtagare till projek- tet. Sedan 2001 har har Rotaryklubbar i Sverige engagerat sig i Mutomo, ett distrikt i Kenya där merparten av de drygt 20 000 invånarna lever i fattig- dom. Mottot för insatserna där är hjälp till självhjälp, och några fokusområden för de svenska insatserna är sjuk-och hälsovård, utbildning och vattenför- sörjning. Försäljningen av tygkassar är ett led i det långsiktiga engagemanget i Mutomo, men också väva in miljöenga- gemang i Rotarys verksamhet. Kassen är tillverkad i Fairtrade med Rotarys och Mutomoprojektets loggor. För varje SATSAR PÅ HÅLLBAR JULKLAPP Text och foto: Sören Densjö såld kasse går 50 kr till projektet. -En kasse är perfekt inte bara som julklapp, utan också att ta med sig när man är bortbjuden. Och varför inte som julgåva till anställda? Många nyfikna kom fram och undrade vilka de blåklädda personerna var med Rotarylogga på bröstet när Malmö-Öre- sund RK under två lördagar i oktober och november delade ut flyers om sin klubb och Rotary generellt till ICA Malmborgs kunder. – Många tror att Rotary är en hemlig organisation medan andra visste ingenting om Rotary. Sedan fanns det dem som varit Rotarianer på annan ort eller som funderat på att engagera sig nu när barnen blivit vuxna. Så reaktio- nerna skiftade, men för oss var det bra att visa upp att vi har en Rotaryklubb i Limhamn och att man är välkommen att besöka oss, säger Eva Martinson, ansvarig för medlemskommittén och initiativtagare till eventet. EVENT PÅ ICA VÄCKTE INTRESSE Text och foto KimHall Det var i samband med en RLI- utbildning som Eva fick idén sedan en klubb i Vellinge hade gjort ett liknande event på Toppen i Höllviken. – För oss var det viktigt att synas och presentera Rotary för dem som inte vet att vi finns. Samtidigt blev vi en väckar- klocka för dem som tänkt komma men nu när de såg oss lovade att komma, säger Eva med ett leende. Att alla var klädda i keps och t-shirt med Rotarylogga förstärkte marknads- föringen av Rotary. – Det är vår uniform. Vi syntes och folk frågade om vilka vi var och när Rotary egentligen startade, vad vi gör och hur blir man medlem. Finns det pensionärsrabatt? Nej, svarade Eva.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=