Rotary Norden 19/1

Rotary Norden nr. 1, 2019 6 Tema Rotary måste bli mer synligt offentligt Rotary har aldrig varit riktigt bra på att synliggöra sig som den världsorganisa- tion vi egentligen är. Som PR-ansvarig i klubben, PR-ordförande och Webredak- tör i distriktet, tidigare deltagare i SRS PR-kommitté samt assisterande Public Image Coordinator och nu som redaktör för Rotary Norden kan jag konstatera att Rotary sakta men säkert blivit bät- tre på att synliggöra organisationen och allt gott Rotary gör för att skapa en bättre värld. Det är genom handling och att synas som Rotary får fler medlem- mar. Rotary gör så mycket gott bakom kulisserna. Det är hög tid att synliggöra vår verksamhet i media, i sociala media, på hemsidan, genom events och ett evigt tjatande som Rotary kan få bort alla fördomar och förändra bilden av Rotary. Det är bara vi själva som kan vara Rotaryambassadörer och berätta för vänner och bekanta om vad Rotary gör och har att erbjuda. Hur ska annars allmänheten veta vad Rotary gör om ingen talar om det?. Våga vara stolt över att du är Rotarian! KimHall, redaktör för Rotary Norden Sverige ILDSJÆL + STRATEGI Leif Fritsdal ved arbejdsbordet hjemme i villaen i Ry. Han går selv i spidsen som flit- tig bruger af de sociale medier i Rotarys tjeneste, aktiv nærmest 24-7. To ting skal være på plads for at få et godt resultat ud af at bruge de sociale medier i Rotary-klubber og -distrikter: Der skal være en strategi - og der skal være en ildsjæl, der driver værket. Sådan lyder Leif Fritsdals konklusi- on, da Rotary Norden spørger ham hvad der egentlig skal til for at lykkes med sociale medier. Leif Fritsdal, medlem af Ry Rk og på tredje år Rotary Public Image Coordi- nator, er selv noget af en ildsjæl. Han har fulgt de sociale medier tæt siden Facebook dukkede op, og er godt inde i hvordan algoritmerne virker. En baggrund med at fortælle den gode hi- storie gennem 30 år i Danmarks Radio hjælper naturligvis også. Han er personligt også yderst aktiv, og udbreder hele tiden nyt om Rotary på distriktets hjemmeside og input til Rotary Danmarks hjemmesider, og er medredaktør på begges facebooksider. På det seneste ikke mindst med video- klip, som er et yderst effektivt kommu- nikationsmiddel (se også side 57). ”Jeg kan se det lykkes for klubberne når to ting er til stede”, siger Leif Frits- dal og fortsætter: ”Den ene er at have en strategi for brugen af de sociale medier, og vel at mærke en, som hele klubben bakker op omkring. Den anden er, at det bedst lykkes med en ildsjæl i spidsen - en, der brænder for at vise hvem og hvad Rotary er via de sociale medier”. Der skal deles aktivt ”Strategien skal sikre, at alle klubmed- lemmer anerkender vigtigheden og selv bidrager, f.eks. ved at dele indhold med ens øvrige kontakter på Facebook. Det nytter ikke, hvis de fleste er helt tavse eller blot nu og da lægger lidt ind selv”, siger Leif Fritsdal, som tilføjer: ”Det med ildsjælen er sværere, for sådan en kan ikke altid stampes op af jorden. Men i praksis fungerer det altså kun rigtig godt, hvis en engageret person går i spidsen for arbejdet med de sociale medier, og når klubben både giver plads til det og bakker op”. Han gør opmærksom på, at man arbejder under Rotarys logo og derfor er De sociale medier bliver stadigt vig- tigere som kommunikationskanal for Rotary. Men de skal bruges rig- tigt - og hvad det vil sige, forklarer Rotary Public Image Coordinator Leif Fritsdal her. För att skapa mer intresse för Rotary och Rotary Norden deltog KimHall, redaktör för Rotary Norden Sverige, vid Nordact i Göteborg, ett Rotaractevene- mang där 100-tal ungdomar deltog.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=