Rotary Norden 19/1
Rotary Norden nr. 1, 2019 9 Tema Syns du inte finns du inte, brukar man ofta höra i marknadsföringssamman- hang. Men det handlar inte bara om att exponera varumärket. Det är ännu vik- tigare att skapa igenkänning, vilket kan vara nog så svårt i dagens mediebrus. Fånga intresset – En världsorganisation som Rotary är det egentligen konstigt att inte varu- märket exponeras mer än det gör. Syns inte varumärket fångar man inte heller intresset hos nya presumtiva medlem- mar, säger Annika och Pierre Segerud, vd på A&P Promotion som bland annat hjälpt Rotary och Rotaract med att ta fram beachflaggor, t-shirtar, kepsar, eventband och logoband med mera i samband med distriktskonferenser och Nordact Profilprodukter har till skillnad från traditionella medier längre livslängd och når ut till en bredare publik där va- rumärket exponeras. På frågan om det är viktigt att synas, svarar både Pierre och Annika ”Ja, ABSOLUT! Det blir allt viktigare med tanke på mediebruset som eskalerar hela tiden. Synas i mediebruset – Det har aldrig varit högre tryck i mediebruset som det är nu. Allt fler fö- retag och organisationer kämpar för att höras och synas. Därför kommer profil- och mediaprodukter att växa. Alla vill få ut så mycket sommöjligt av insatt ka- pital. En beachflagga kan du sätta upp när du vill medan en annons ser du bara när du läser den, säger Pierre Segerud. Oavsett forum ska man göra sin del av marknadsanalysen och fundera över vem du vill prata med och hur du ska nå ut. Då är det viktigt att välja rätt media. Profilprodukter används för att stärka upp budskapet. – Står ni i en livsmedelsbutik, Bok- mässan eller Almedalen och informe- rar om Rotary har de som ser er glömt bort att ni var där om ni inte syns med stödprodukter som stärker upplevelsen och varumärket Rotary. Det är lättare att komma ihåg budskapet om du får en minnesbild som återkommer i olika sammanhang, säger Annika Segerud. Uppskattad mediekanal 31 procent av svenska folket säger sig vara positiva till varumärken som använder profilprodukter. En undersök- ning visar att profilprodukter är den mest uppskattade mediekanalen av alla. – Du tar dagligen emot tusentals budskap genom olika mediekanaler. För att sortera ut detta stora intaget väljer hjärnan bort 95 procent av bruset. Men om varumärket dyker upp i ett helt annat sammanhang så sjunker det in och blir en positiv del av människans vardag, tillägger Pierre Segerud. http://www.appromotion.se PROFIL SKAPAR IGENKÄNNING Text och foto: KimHall Pierr och Annika Segerud på A&P Promotion menar att profilprodukter har till skillnad från traditionella medier längre livslängd och når ut till en bredare publik där varumärket exponeras. De tycker det är konstigt att en världsorganisation som Rotary inte exponerar sitt varumärke mer än det gör.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=