Terveystieto 01/19

Pääkirjoitus Terveys Tieto 1/2019 3 Sisällysluettelo 2 Kromi hillitseemakeanhimoa? 4 Silmäpohjan ikärappeumaa voi hidastaa 5 Hyvä uni – parempi mieli 6 Tue jalkojesi hyvinvointia 7 Hoida niveliä sisäisesti ja ulkoisesti 8 Energiaa talveen 9 K₂ -vitamiini ja kalsiumparadoksi 10 C-vitamiinilla on tärkeitä tehtäviä 11 Kalaöljyä koko perheen terveydeksi 12 Nykykäsityksiä Alzheimerin taudista 14 Valkosipuli – parasta vastustuskyvyllesi 15 Voita superfoodien edelläkävijä Korkein luottoluokitus © Soliditet 2012 Lehdenkuvat:tuotevalmistajat ja Rodeo.fi Asiakaslehti 1/2019 Julkaisija OSK TerveysTieto, PL 19, 55801 Imatra terveystieto@terveystieto.fi www.terveystieto.fi Painopaikka Hansaprint TERTIE19_01 Reipasta talvea! Yksilölliset neuvot hyvinvointiin saat TerveysTieto-myymälästä. Ulkomailta kuluttaja tilaa ravintolisiä pitkälti omalla vastuulla Suomalaiset viranomaiset ja muut organisaatiot kampanjoivat laajalla rinta- malla turvallisen verkko-ostamisen puolesta. Kuluttajien shoppailu kauko- maiden verkkokaupoissa on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja Tulli on täyttynyt pienistä paketeista. Joukossa on myös ravintolisiä ja eksoottisia rohdoksia. Viranomaiskampanja haluaa herätellä kuluttajia tunnistamaan oma vastuunsa: jos ostat tavaraa suoraan EU:n ulkopuolelta, olet myös vas- tuussa tuotteiden turvallisuudesta. Kuluttajaa varoitellaan myös tilausan- soista, jossa ilmainen näytepakkaus muuttuu vaikeasti peruttavaksi kestoti- laukseksi. Omalla vastuulla -kampanjassa nostetaan esiin muun muassa elintarvik- keet, kuten ravintolisät. Jos ravintolisiä myyvä verkkokauppa kohdistaa markkinointinsa Suomeen, tarjottavien tuotteiden tulee täyttää Suomen elintarvikelainsäädännön vaatimukset. Markkinoinnissa saa käyttää vain hyväksyttyjä väitteitä. Valitettavasti viranomaisvalvonta ei juurikaan pysty puuttumaan ulkomailla toimivien verkkokauppojen markkinointiin, eikä edes varmistumaan siitä, että tuotteet täyttäisivät Suomen lainsäännön vaatimukset. Verkossa laittomia ravintolisiä on mahdoton tunnistaa laillisis- ta. Lisäksi ulkomailta tilattujen tuotteiden pakkausmerkinnät eivät sisällä käyttöohjeita tai ainesosatietoja suomen kielellä. Yhtenä tuoteryhmänä Omalla vastuulla-kampanjassa mainitaan myös kos- metiikka. EU kieltää tai rajoittaa terveydelle haitallisten ainesosien käyttöä kosmetiikassa. Kaukomailta kosmetiikkaa tilatessa EU:n tai alkuperämaan vaatimukset eivät välttämättä täyty. Tuote saattaa esimerkiksi sisältää meil- lä kiellettyä ainetta tai jotakin ainetta yli turvallisen pitoisuuden. Omalla vastuulla -kampanja kannustaa kuluttajaa suureen varovaisuuteen kaukomailta tehtyjen nettitilausten kanssa. Kampanja on tehty tarkoituk- sella aika shokeeraavaksi, jotta kampanjan viesti menee paremmin perille. Verkko-ostaminen saattaa houkutella halpojen hintojen ja laajan tarjonnan vuoksi, mutta kuten monessa muussakin asiassa, niin hinta kertoo usein jo- tain myös tuotteen laadusta. Lisätietoja Omalla vastuulla kampanjasta saa Turvallisuus- ja kemikaalivi- raston Tukesin sivuilta. https://tukes.fi/omallavastuulla Terveyskaupassa kannamme vastuumme Terveyskauppa on kaupan alan järjestöjen kautta mukana viranomaisten kanssa toteutettavassa Omalla vastuulla-kampanjassa ja siksi sait tämän tietoiskun myös tämän TerveysTieto-ketjun lehden kautta. Terveyskaupas- sa kannamme vastuumme myytävänä olevista tuotteista ja huolehdimme siitä, että koulutettu myyjä opastaa sinua oikean tuotteen valinnassa. Mika Rönkkö toiminnanjohtaja, Suomen Terveystuotekauppiaiden Liit to

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI2OTg=